Glutenfri bakning av Smilla Luuk

20130723-183752.jpg

Såg på spårvagnen att tonåriga Smilla Luuk har skrivit en bok om glutenfri bakning. Hon har också en vilande blogg i ämnet. Intressant! Glutenfritt känns onekligen på frammarsch i Sverige, redan nu enormt i USA.

Jag hejar mer än gärna på unga tjejer som gör intressanta grejer och är själv intresserad av hur kroppen kan påverkas av mindre gluten. Precis som många andra är jag klart skeptisk till det übersnabba vita mjölet som ofta hänger med på köpet. Hur mycket jag än pluggar känner jag ändå att jag vill veta mer.

Har du något bra lästips när det gäller gluten och dess påverkan på kroppen?

5 reaktioner på ”Glutenfri bakning av Smilla Luuk

  1. Inte ett lästips, men väl ett lyssningstips: innerstrength podcast hade en jätteintressant gäst för ett tag sen som pratade både gluten och laktos.
    Själv har jag celiaki och har alltså inget val när det gäller gluten, och eftersom jag tvingas avstå från mycket som jag skulle vilja äta (eller åtminstone smaka på) har jag svårt att förstå att andra väljer att avstå från samma saker. Jag tror inte på att helt ta bort vissa livsmedel om det inte är nödvändigt av hälsoskäl (allergi e dyl) och inte heller på att experimentera alltför mycket, men det är självklart intressant att ta reda på mer och se vad som passar en själv.

    Gilla

    1. Ja, det var en intressant pod, särskilt som den var väldigt öppen för alla möjliga perspektiv, istället för att bara spegla en sida.

      Jag förstår precis vad du menar, så hade jag nog tänkt om jag haft någon allergi också. Dock så tänker jag snarare på att det ofta följer vitt mjöl, socker och andra tillsatser med just gluten. Det är så vi äter det

      Gilla

    2. Oj, råkade skicka för tidigt! Men jag tror att du förstår hur jag menar. Jag tycker inte att man ska utesluta nåt, men om man exempelvis är trött, hängig, ofta sjuk eller ont i magen kan det kanske räcka att lägga om maten lite. Den tanken är intressant.

      Gilla

Säg nåt!

