Videoinlägg: Tajtsen om periodisk fasta

 

Under våren var det mycket prat om mat här. Stress, oro och uttråkning sabbade mina fina rutiner – och min form. Desperat gjorde jag allsköns halvhjärtade försök att komma tillrätta genom att utesluta olika livsmedel. Som jag har skrivit tidigare – att fiffla ännu mer med maten var inte min lösning. Min lösning blev att låta kroppen vila. Det gjorde jag genom periodisk fasta. Jag började den 11 maj och i dag påbörjar jag avvecklingen. Varför sa jag inget? Jag tyckte inte att ni behövde mer tjat om mat från mig. Särskilt inte veligt trams. När jag slutade prata lyckades jag ge något en chans på riktigt. Så här blev det.

Har du också tappat dina matrutiner eller fallit ner i småätarfällan? Titta på klippet ovan – kanske ger det dig inspiration till förändring. Men som alltid: var kritisk. Använd din egen kontext. Det är då det blir bäst.

De två inspirationskällorna jag nämner hittar du genom att klicka på respektive namn: Astrid och Smaljeansen!

13 reaktioner på ”Videoinlägg: Tajtsen om periodisk fasta

  1. Bra inlägg!

    Har själv skrivit om min syn på periodisk fasta på min blogg:
    http://fitnesspeter.blogg.se/2013/july/min-syn-pa-periodisk-fasta.html

    Jag tror periodisk fasta har väldigt många fördelar – det enda potentiellt negativa, och det är nog väldigt individuellt, är att många kan ha problem att följa ”dieten” om man ex. tycker den drar ner livskvaliteten.

    Ska själv testa 16:8 fastan för kuriosa och för att se om min insulinkänslighet kan förbättras. Jag äter var 2-3:e timme för att jag blir så vansinningt hungrig annars och det skulle jag gärna förändra och då kan fasta vara en lösning.

    Gilla

  2. Tack för bra inlägg, jag är lite nyfiken och sugen på att testa. Kanske efter semestern :-)

    Om någon är nyfiken på att läsa (ännu) mer så kan jag tipsa om Johan Rehnströms blogg, http://hjarnfysik.blogspot.com. Han har skrivit en hel del om periodisk fasta och träning (han är ultralöpare) och väver ihop en massa forskning och egna erfarenheter på ett lättillgängligt sätt. Tips 2, är man intresserad av periodisk fasta och styrketräning så kan man lära sig allt man behöver och lite till på Martin Berkhans Leangains. http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html är en bra start då.

    Gilla

  3. Först och främst: shit vad bra du är. Både när du skriver och när du pratar.

    Jag har kört 8/16 en del under försommaren. Första gången blevdet helt knas och jag blev bara arg och helt fokuserad på vad jag skulle äta när jag väl ”fick”, men sen gick det bättre. Har dock inte kört en hel månad, utan jag har stoppat in fastan 3-4 gånger i veckan, främst de mornar jag har tränat eftersom jag ändå inte hinner få frukosten längre än till magsäcken när jag morgontränar innan jobbet. Är sugen på att testa 5:2, men tror att det får vänta tills semestern är slut, vill gärna ha jobbet att distrahera mig med under fastedagarna :P

    Gilla

    1. Tack snälla, snälla du! Jag är tvärtom. Tänker mer på mat när jag jobbar… i alla fall när jag väntar på något, sitter i långrandiga möten etc. Blir mer hälsosam när jag är ledig! Knasigt.

      Gilla

Säg nåt!

