Granola med lucuma och choklad

20130712-143917.jpg

I helgen gjorde jag mitt livs första granola. Har länge varit sugen, men äter vanligtvis bara yoghurt när jag är sjuk. Den här varma semestern har jag dock blivit helt beroende!

Först tyckte jag att granolan smakade lite trä jämfört med alla söta fruktmüslis jag ätit genom åren, men en vänjer sig.

Det här hade jag i:

2 dl boveteflingor
1 dl havregryn
1 dl valnötter
0,5 dl krossade linfrön
3 msk lucuma
3 msk kakaonibs
2 msk kakao
3 msk agavesirap
En skvätt vatten

Gojsade bara ihop allt i en skål, öste ut på plåt och stekte i en kvart på 200 grader.

Yum! Det här kommer jag att göra om. Nästa gång tar jag hasselnötter och dinkelflingor som grund. Äppelmos verkar vara en hit också. Fast jag tar nog päron. Och kanske torkar jag lite jordgubbar till?

Vad har du i din favvogranola?

7 reaktioner på ”Granola med lucuma och choklad

  1. Havrekärnor! Bästa basen jag hittat hittills, blir sådär alldeles perfekt crunchigt tillsammans med äggvita och inte sådär lite mjöligt som det kan bli med gryner. Smaksättningarna är olika varje gång dock :)

    Gilla

Säg nåt!

