Energikrävande löpstil

IMG_3524Det gör mig glad att kunna säga att min kropp är en fullt fungerande maskin, utan skador eller märkbart slitage. Ändå har den senaste tidens besiktningar visat att den är i behov av viss reparation. Avrostning, framför allt. Inga stora ingrep, men med positiv inverkan på hela maskineriet.

Förra året fotograferade min kille mig under en springtur, och kunde sedan konstatera att jag har en rätt energikrävande löpstil. Alltså, jag har en genetisk kylskåpsliknande gångstil också, där jag liksom svingar mig fram. Eller gungar, snarare. Helt sant! Det kan jag leva med. Värre är att jag gör min löpning omständligare än den behöver.

Den senaste tiden har jag blivit allt mer säker på att orsaken är mina tajta höfter. För tro mig, redan första gången jag testade Happy hips på Yogobe hajade jag läget. Det är höfterna som är mitt huvudproblem. Det som gör att jag har svårt att sträcka ut benet i trebent hund. Det som hindrar mig från att sitta ordentligt i skräddare. Det som gör att min löpning är tyngre än den alls behöver.

Så. Nu jobbar jag med det. Och funderar på hur jag kan mäta resultat.

Har du något sådant här problemområde som påverkar andra delar av kroppen? Vad och hur?

4 reaktioner på ”Energikrävande löpstil

  1. Vi verkar vara många som har problem med just höften. Egentligen inte så konstigt med tanke på hur mycket man sitter ner, tänker jag. Jag har baksida lår som främsta problemområde, är på gränsen till överrörlig i leder men när det kommer till just baksida är jag väldigt mycket spändare än resten av kroppen, även om jag kanske är ganska vig och rörlig jämfört med många andra. Höftböjaren är också spänd men baksidan är helt skrattretande stel… Jag gillar också happy hips och känner verkligen att passet gör nytta. Jag tyckte mig ana en ny sorts lätthet i benen (om än liten ännu) på senaste springturen, och det är absolut tack vare den numera dagliga yogan! En yogadröm jag har är att kunna göra en hund med hela foten i mattan!

    Gilla

  2. Det verkar som om du och jag lider av exakt samma problem. Jag skulle kunnat skriva texten själv. Jag är så stel och orörlig i mina höfter att det nästan är löjligt men jag jobbar på det.. tack vare dig, Veronica och yogobe :) Några mer specifika tips på hur jag/vi ”löser” upp höfterna?

    Gilla

  3. Jag har tyvärr exakt samma problem i yogan och skräddare/lotus. Vad gäller all typ av stretching och rörlighetsträning så är det bara kontinuitet som gäller – lättare sagt än gjort :)

    Gilla

  4. Haha! Vilken bild jag fick upp i huvudet av din beskrivning av din gång/löpstil :)
    Jag är också rätt tajt i höfterna, men mest har jag besvär med musklerna i baksida lår. De är på tok för korta! År av fotbollsspelande, minimalt med rörlighetsträning och stretch har satt sina spår.

    Gilla

Säg nåt!

