Bäddar för framtiden – i nuet

224101_6574587162_3734_n
Rakt ut i havet! Jag menar… livet.

Den här semestern har två huvudspår. Att öva på att vara i nuet och att bädda för framtiden. Låter kanske som en klurig kombo, men det ena måste faktiskt inte vara en motsättning till det andra. Tvärtom i det här fallet, tror jag. Blir sällan så kreativ som när jag befinner mig till skogs.

Snarare känns det som att en solstol på ett nyklippt gräs, med fåglarna kvittrande i hasselbuskarna framför nosen är den perfekta fonden för funderingar. I mitt huvud småputtrar framför allt framtiden för mitt eget företag. Ni vet, Livet AB. Det där lyxiga vid sidan av mitt härliga dagsjobb. Tiden som jag själv styr över och kan göra vad helst jag vill med.

I september och november ligger ytterligare tre veckors utbildningar innan jag blir personlig tränare. Och det pirrar! Mer hälsa i mitt liv. Det är en väg som jag vill och ska utforska. Jag vet fortfarande inte exakt vad det kommer att innebära, men jag tror och hoppas att jag, bland annat via den här bloggen, ska kunna ägna en del tid åt att inspirera människor till ett härligare och mer tillfredsställande liv.

Vad det gäller den första delen, att vara mer närvarande i mitt eget liv, börjar jag med att lyssna på Inner strength podcast om Mindful eating. Åh vad jag älskar Petras podcast! Där kan vi snacka inspiration. Alltid i takt med mina egna tankar och funderingar, på något märkligt vis.

Är du som jag, som gärna ägnar semestern åt att fundera på något stort projekt eller kanske en dröm du ska förverkliga? Eller kopplar du bort också sådant när du är ledig?

9 reaktioner på ”Bäddar för framtiden – i nuet

  1. Lite både och. Jag trodde jag bara ville vara och njuta av att ta dagen som kommer den här semestern (har ju lyxen att vara långledig på sommarlov, och fick ju åka på äventyr till både Fuerteventura och Skottland innan sommaren). Men i år har rastlösheten grabbat tag i mig, så jag skulle nog behöva ett sommarprojekt snarare än en höstplan först. Men en trip till Göteborg nästa vecka kanske stillar rastlösheten ett tag :)

    Så roligt att du strävar mot något du drömmer om, sann inspiration! Heja!

    Gilla

    1. Jamen det är väl inte så konstigt när du redan hade fått chansen att varva ner lite! Ofta är det ju gött med diverse projekt eller grejer att se fram emot. Känner den känslan komma smygande också. Vill göra nåt praktiskt! Bygga lite. Helt oklart vad dock ;-)

      Gilla

  2. Jag är helt på ditt spår! Jag ser fram emot en semester där jag får en chans att hinna ikapp mina tankar, som fru widlund uttryckte det. Det rör sig mycket i den här skallen nu, allt från nutid till framtid, drömmar, ja allt möjligt! Jag längtar efter semestern nu och ordentligt med tid åt bara mig själv.

    Gilla

  3. Åh, alltid! Det är då jag får tiden att hinna ikapp mina egna tankar och bli extra kreativ. Då jag kan finurla och ge mig själv tiden att tänka stor. Annars upplever jag att så mycket tankeverksamhet går åt allt det ”tråkiga”;

    inte glömma att köpa ägg, måste tvätta, när börjar föreläsningen, just det kvarg också, ägg och kvarg, vore skönt att springa lite ikväll, ägg och…?, vattna blommor, visstja vi skulle ju till vänner, ingen löpning, kvarg!, kvarg och…?, måste köpa blomkål, kvarg och blomkål och… ägg!, kvarg och blomkål och ägg.

    Så när jag väl får tid att tänka på annat, då ska du veta hur mycket jag planerar/tänker/filosoferar kring stora drömmar och projekt! :)

    Gilla

    1. Jamen exakt så! Och är det jobbiga saker man måste tänka på, typ Hur ska jag lyckas få ett jobb? kan man ju låta tankarna vandra rätt fritt, dvs bara plantera funderingen, göra annat och hoppas att svaren kommer till en. Det brukar vara lättare än när man fyller huvudet med shoppinglistor och sånt ;-)

      Gilla

Säg nåt!

