Kläder kan vara obekväma. Inte skinn.

20130707-173231.jpg

För min del har jag två knep som dämpar stress, oro, uttråkning eller rädsla för något som komma skall. Träning. Och mat. Helst söt mat. Godis. Glass.

Det är lätt att räkna ut vilket knep som är mest hälsosamt och bäst på både kort och lång sikt. Lika svårt kan det vara att övertyga sig själv om vilket val som är bäst när en känner sig nere på nio. Trött, less och helt ovärd i vilket fall. The hell with träning när det enda en är är slut.

Under den här våren har jag tränat ovanligt lite och ätit ovanligt mycket skit. Ni som läser här vet att jag har försökt komma tillbaka på banan med alla möjliga knep, matmässigt. Skippa gluten, äta raw food, slopa mjölken, sockerstopp, formtopp. Hur har det funkat? Skitdåligt så klart. Särskilt i takt med att träningsnivån, kickarna jag är beroende av, sjönk. Det enda som funkade var att sluta tänka alls. Då blev livet enklare igen.

Men själva kroppen blev liksom obekant. Obekväm. Eller, det var nog mest kläderna som blev det. Krympte och slutade framhäva mig på bästa sätt. Därför har jag ägnat min helg åt att byta garderob! Nya jeans, ett par shorts, en kjol, några klänningar och vips – fin och glad igen. För det sista jag tänker göra är att älta och ångra mig. Inte mer oro för all oro och ångest jag redan åsamkat mig.

Livet. Inte alltid lätt. Men alltid väldigt lärorikt.

13 reaktioner på ”Kläder kan vara obekväma. Inte skinn.

  1. Awesome, som alltid. Det finns ju inget värre än för små kläder. Att älta och älta och prova kläder som inte passar gör verkligen ingen glad. Då kan man byta ut jeansen till ett par som passar och må bättre igen. Det innebär ju inte att man aldrig kommer att komma i de gamla jeansen om man någon gång vill det, men att tro att det är det enda som ska göra en lyckligare är ju fel. Livet är inte alltid lätt och det blir inte alltid rätt. Men det blir som det blir och det är ju upp till var och en hur man förvaltar dagarna :) Både gällande det man gör, men också med det man tänker.

    Gilla

  2. Jättebra inlägg! Jag vet att du vet det här egentligen, men du är shitsnygg som du är! Men känner igen tankegångarna. Men, det känns bättre med rätt kläder. Och det behöver inte vara mer med det. Tror att den där stressen är värre faktiskt, än att få sitt ”trivselkilo”. Men det är jag det :P

    Gilla

  3. Grymt skrivet partner
    jag tänkte på samma sak igår just träning eller mat, varför hjärnar behöver ngt av dessa två för att rycka upp sig, och vilken relation vi faktiskt har till de två tingesten. och hur mycket tid vi lägger på att tänka/planera/prata om de två.

    Att dra lärdom och titta framåt låter som en briljant idé!

    Gilla

  4. Ibland vill jag bara åka hela vägen till Stockholm (borde inte ta mer än en halvdag eller så) och ge dig en lång, varm kram. Inte för att jag tror att du, ”du svage”, behöver den (för du är inte ett dugg svag), utan för att jag tycker att du är så himla stark och klok och ska få märka av hur mycket du inspirerar och själv få lite uppmuntran!

    Gilla

Säg nåt!

