Springa på känsla

20130629-092153.jpg

20130629-092147.jpgTvå dagar i rad har jag gjort något jag inte har gjort sedan… nånsin? Nästan.

Sprungit utan prylar. Ingen klocka. Ingen app. Ingen kilometertid, hastighet, ingen puls, inget nåt. Det passar väldigt bra just nu när jag bara behöver komma ut, mellan packartagen.

Hur springer du? Med prylar? Vilka?

20 reaktioner på ”Springa på känsla

  1. Det varierar väldigt men oftast med GPS-pulsklocka. Rätt skönt att inte ha den på sig ibland utan bara med sig någonstans och kika på hur det gått efteråt. Men ibland är det riktigt skönt att bara bestämma sig för en kilometer tid och låta klockan hetsa en till den.

    Förövrigt – skönt namn på bloggen! :)

    Gilla

  2. OBS! Långt och lite nyfrälst svar: Utan prylar. Ingen klocka ingen telefon, ingen runkeeper, ingenting. Har länge haft spotify med på lågrundorna men har nu börjat lägga av även med det. Och överraskande nog fungerar det så himla bra. Jag har upptäckt att jag sätter ett mer ”hållbart” tempo om jag inte har musiken som manar på mig hela tiden, och har lättare att justera tempo. Jag har varit så himla rädd för att höra mina egna andetag, men det visar sig att det ger ganska mycket styrka att höra dem, på ett sätt jag tycker liknar hur man förhåller sig till andningen i yoga. Resultatet blir att jag orkar hålla på längre.

    Gilla

  3. Visst är det underbart att bara släppa på allt!!! Jag har visserligen klockan på mig, men jag kollar aldrig på den, bara när jag är klar med min runda. Innan kollade jag ALLT och det stressade mig så himla mycket, nu tar jag det i min takt för att hitta njutningen och glädjen i att få vara ute och röra på sig!
    /ha en fin lördagskväll fina Jeanna ❤

    Gilla

  4. När jag tränar kör jag med mobil på armen (lyssnar på poddradio och använder mig av appen sportstracker) och nu, sedan en vecka tillbaka, även med pulsklocka. När det är tävlingsdags kastar jag däremot alla prylar åt fanders och njuter av att kunna höra ljudet av olika löpsteg/löpstilar och att omges av mångamånga flåsande springfrälsta – oslagbart!

    Gilla

      1. Helt klart bästa löpappen om du frågar mig. Provade Runkeeper några gånger men den var inte riktigt så detaljrik som jag vill ha det :)

        Gilla

  5. Nästan alltid utan prylar. För mig är det det som är grejen med löpning; vill höra ljudet av naturen, av flåset, av fåglarna. Fast på lopp vill jag gärna ha puls och gps klocka.

    Gilla

  6. Jag springer oftast med musik (mp3) och min kära Garmin Forerunner. Är så nördig att jag älskar att i efterhand analysera kilometertider etc :D. Men ibland är det skönt att springa utan nåt, lyssna på fågelsång och springa just i det tempot som känns bekvämast då. :)

    Gilla

    1. Åh, där ju exakt så jag är. Älskar att göra diagram, både i huvet och på papper ;-) Skriva dagboksnoteringar om varför det gick si eller så. Men just nu har jag inte så mycket av värde att notera ändå, det är fint att bara vara!

      Gilla

  7. Härligt! Jag springer med musik i öronen och löparklocka runt handleden (utan puls dock, bara tid/hastighet/sträcka). Och astmasprej i näven, fast det kanske inte räknas :) Har jag sällskap utesluts givetvis musiken ;)

    Provar helt utan alla tillbehör ibland (förutom sprejen), och det är ovant men rätt skönt. Upptäckte att jag faktiskt springer snabbare då! Verkar hitta bättre tempo utan musiken.

    Gilla

  8. Min löppepp dog liksom av i samband med Vårruset i slutet av maj. Det var inte roligt att springa, det var bara tungt, tungt, tungt. Jag tappade liksom det där skönspringet. Och jag vill ju tillbaka! Så jag har tagit hjälp av Runkeeper och kör enligt deras 5K-upplägg. Jag kan ju springa 5 km, det VET jag ju, men kroppen och huvudet har inte varit med på spring-noterna. Nu behöver jag inte tänka utan bara följa programmet med tempo/intervaller varannan dag. Så nu springer jag runt 3 km varje dag och låter tempo-passen vara långsamma om det behövs. Jag har börjat koncentrera mig på andningen också (tacka #yoga30d!) och ja, spring-längtet börjar komma tillbaka lite.

    Eller så hade jag bara kunnat svara, aningen kortare; ja, jag springer med Runkeeper :D

    Gilla

    1. Ungefär som jag nu då, har sprungit 3-4 km om dagen och tycker att det känns… Ja, nästan pirrigt. Jämfört med när jag försökte satsa på maran och tvinga mig att springa minst 15 varje gång. Nu törs jag upptäcktslöpa och springa en kortas bara för att. Det är härligt.

      Gilla

Säg nåt!

