Ny tidning om raw food

20130622-103417.jpg

Tidningen Yoga för dig har släppt ett raw food-nummer, som lämpligt nog finns för diverse paddor och plattor, likväl som i tidningshyllan på Ica. Toppen för mig som befinner mig rätt långt ifrån nåt Ica just nu.

Tidningen är ingen hyllning till raw food. Tvärtom avhandlas risker för B12-brist, undervikt och svårigheten i att lyckas kombinera ihop fullvärdigt protein på kosten redan under de inledande sidorna.

Därefter följer recept som är så snygga och spännande att jag vill springa ut i köket och blötlägga nästan vad som helst. Tidningen avslutas med ett balanserat hemma hos-reportage med Erica Palmcrantz Aziz.

Och ja, jag är förvånad. Över balansen. Den gör mig glad. Jag är definitivt positivt inställd till raw food. Det är fräscht, snyggt och framför allt annorlunda. Kombinationerna av smaker blir ofta slående. Men det är en diet som utesluter mycket och som ofta bygger på kalorisnåla råvaror som grönsaker och frukt. För att få till en fullvärdig kost och tillräckligt med energi måste man tänka till och vara noggrann. Komplettera med exempelvis nötter, frön, baljväxter. I ganska stor mängd. Och samtidigt undvika att bli enformig och drabbas av bristsjukdomar. Jag gillar att man är öppen med det.

Gillar du raw food?

9 reaktioner på ”Ny tidning om raw food

  1. Jepp, älskar raw food. Men vill inte äta det alltid. Det är fräscht och gott, men jag vill ha varm och lagad mat också. Tycker det är perfekt som omväxling till vanliga maten och det ena behöver inte utesluta det andra!

    Gilla

  2. LOVE IT!!! Men borde verkligen bli bättre på att äta det!!! Synd nog har vi jättekasst utbud här där jag bor…:-( Kanske får ta en runda i storstan i september. :-)

    Gilla

Säg nåt!

