Matångest vid högtider, part II

20130620-115421.jpg
20130620-120010.jpg
I påskas skrev jag om matångest vid högtider. Många av er förstod precis vad jag menade med att jag förr kunde oroa mig för påsk och jul i veckor. Jag var så rädd att få ångest över att ha ätit för mycket att jag inte njöt av vare sig högtiden eller maten fullt ut. Så himla onödigt. Och sorgligt. Mat som är så gott och högtider som är så härliga.

Midsommar har faktiskt alltid varit en ångestfri högtid för mig. Fräsch mat utomhus, istället för att trycka påskägg (nä, man måste inte, men vissa, typ jag, har svårt att låta bli när det står framför näsan) serveras färska, närodlade jordgubbar. I mitt fall har midsommar alltid spenderats på landet med massor av lekar och aktivitet utomhus. Det är helt enkelt inte samma fokus på frosseri.

Till er som ändå tycker att det är jobbigt vill jag säga att vi är många som har känt så, men kommit vidare. Jag vet hur maktlös och korkad man känner sig, att man är så medveten om att man bara skadar sig själv. Ändå kommer tankarna. Det bästa du kan göra är att sysselsätta dig med något du gillar, istället för att låta oron komma åt dig.

Det är bara mat. Mat är inte farligt. Mat är bra. Din kropp är värd kärlek, inte ångest och stress.

Lägg ut en handduk i gräset och planka lite. Testa en solhälsning eller två. Låt alla fåniga veckotidningar stå kvar i butikshyllan och läs en rolig bok istället. Nåt av Amanda Svensson, till exempel.

Ring en kompis eller bubbla med din familj. Lägg precis det du har lust till på din tallrik och låt på inget vis det definiera dig. Det här är däremot du: en som ingen trampar eller stampar på. Definitivt allra minst du själv.

Kom ihåg det här: en dag eller helg är inte livet. Det du känner i dag har passerat i morgon.

Okej?

4 reaktioner på ”Matångest vid högtider, part II

  1. Den där matångesten har jag lämnat bakom mig och det är SÅ skönt! Jag äter det jag vill, om jag vill. Numera vill jag sällan ha godis eller annat snask, det är riktig mat jag vill åt! :) Glad midsommar!

    Gilla

Säg nåt!

