Intervju med Monika Björn, Mojo Lifestyle

Minns ni att jag inledde en intervjuserie med yogis jag gillar i våras? Ni kan läsa om Johanna Andersson här och Rachel Brathen här. I dag tycker jag att du ska läsa om hur Monika Björn påbörjade sin resa mot att bli en av Sveriges mest välkända yogainstruktörer. Du känner säkert igen henne som en av skaparna av Mojo Yoga.

Hur började din yogaresa?

– Den började runt 1998. Jag var mitt uppe i de ”hysteriska spinningåren” och hade ca 150 resdagar per år över hela världen. Jag började leta efter yogakurser i Göteborg och efter många om och men hittade jag en ashtangakurs på andra sidan stan från där jag bodde. Jag var fast vid första besöket. De första åren var jag ashtangan ”trogen” och det var inte förrän en bit in på 2000-talet som jag började prova på andra yogastilar på allvar.

Varför tog du beslutet att börja undervisa?

– Träningsanläggningen som jag undervisade på under veckorna när jag var hemma hade bestämt sig för att börja med yogaklasser. Eftersom gruppträningskoordinatorn visste att jag hade yogat ett tag, frågade hon om jag var intresserad av att hålla klasser. ”Varför inte?” tänkte jag och anmälde mig på utbildningen. Detta var runt år 1999/2000.

Vad betyder yoga för dig i din vardag? På och utanför mattan?

– Oj. Allt ifrån att det är ett fantastiskt komplement till min andra träning, tyngdlyftning och löpning, till att det ”grundar” mig i olika vardagssituationer (t.ex i trafiken…). Trots att jag jobbar heltid med träning – där yogan är en del (PT-kunder/kurser/klasser/koncept eller andra bitar)-så får jag aldrig nog. Jag känner mig fortfarande väldigt mycket som en nybörjare inom yoga. Bara i år kommer jag att ta två ”immersion-helger” med olika lärare och en 9-dagars avancerad teacher training med Ana Forrest. Jag har fått högvis med inspiration från sociala medier såsom Instagram, där jag har deltagit i olika ”challenges” sedan i december. Dessa challenges går ut på att man postar en yogaposition om dagen (som de som anordnar den aktuella utmaningen bestämmer). Detta har gjort att jag äntligen har hittat en kontinuitet i min mer fysiskt avancerade yogapractice. Det var länge sedan jag kände mig så stimulerad och motiverad till att utvecklas på det viset.

Jag kommer aldrig att bli fullärd eller på något sätt ”klar” med yogan. Jag är väldigt glad över att ha yogan med mig resten av livet. När jag är 100 år (om jag blir så gammal) kommer jag fortfarande att praktisera olika asanas/pranayama/meditation, fokuset kommer bara att se något annorlunda ut.

Du hittar Monika på Facebook här.

Och på Instagram här. Följ henne i de utmaningar hon beskriver ovan – du kan inte undvika att bli inspirerad. Jag lovar!

Tack snälla Monika för att jag fick prata med dig!

Säg nåt!

