Videoinlägg: Andas du med hela magen?

8 reaktioner på ”Videoinlägg: Andas du med hela magen?

  1. Det är jätteviktigt, det du tar upp! Andningen är ju någonting som man oftast inte tänker på och som alla kan helt automatiskt sedan det första skriket men av olika anledningar kan man börja andas ”fel”.

    Jag är logopedstudent och måste säga att man inte bara undviker onödiga spänningar när man andas avslappnat ”med magen” utan även är mycket snällare mot sin röst. Om man andas ytligt måste musklerna vid stämbanden spänna sig och det sliter mycket mer på rösten än om man har med sig ”pumpen” från magen. Ogynnsam andning kan resultera i att man blir långvarigt hes eller snabbt trött i rösten. Unga, stressade kvinnor är en stor andel av de röstpatienter som man får hjälpa som logoped.

    Gilla

    1. Åh, tack för din input. Väldigt intressant! Jag visste inte att det kunde slita på rösten, däremot vet jag förstår att andningen påverkar rösten. Som när man är nervös och andas ytligt. Yogan har hjälpt mig jättemycket – den har fått mig att KÄNNA andningen, liksom. Tack för ny kunskap!

      Gilla

  2. Det är rätt fränt ändå att en sådan liten, enkel grej som alla levande varelser gör – andas – kan vara så otroligt viktig att lära sig att göra rätt. Tack för ett toppeninlägg, som vanligt.

    Håller med Lisa; det är säkert jättevanligt att folk (framför allt tjejer) håller in magen, och det är nog någonting man får jobba en hel del med under en lång period för att få bort. Just att andas med hela magen ökar ju faktiskt prestationsförmågan en hel del, plus att det definitivt är skönare med avslappnad än superspänd mage.

    Gilla

    1. Ja, det är väldigt mycket skönare! Tror att jag kommer att märka stor skillnad på sikt, men det tar väl en stund innan vanan är helt utrotad. Den har ändå fått gro till sig under en herrans massa år!

      Gilla

  3. Riktigt bra tips och påminnelse! Tror det där är ganska vanligt, magen är ju något som faktiskt går att hålla in lite grann.

    Gilla

    1. Tack Lisa! Ja, så är det, det går att hålla in lite. Men jag gillar min så mycket mer sen jag släppte den fri. Den är gullig! Mjuk och snäll, inte alls ful eller fel som jag tänkte när jag gick omkring och knep. Det låter fånigt, jag fattar det, men jag är glad över insikten.

      Gilla

Säg nåt!

