Höftöppnare på Yogobe

20130606-080209.jpgGod morgon och glad röd dag! Jag började (återigen!) min med höftöppnare på Yogobe. Det är en 16 minuter lång sekvens som finns gratis på sajterns förstasida.

Mina höfter är nog den del på kroppen som är mest akut för mig att jobba på. Där är rörligheten nästan obefintlig och det gör många andra yogaövningar svåra. Dessutom är jag säker på att det påverkar min löpning, eftersom höfterna liksom jobbar emot snarare än med. I de perioder då jag har yogat mer märks det direkt på löpningen. Kroppen blir lättare.

Igår pratade vi om att många människor sätter personbästa i exempelvis basövningar som benböj när de har tränat upp sin rörlighet. De tror att de blir starkare, men egentligen handlar det om att kroppen har mjukats upp, du kan gå djupare i rörelsen och därmed få mer kraft utan att bromsas upp av dina egna tajta muskler.

Här är det förstås inte ledigt i dag, jag pluggar på. Är ni lediga? Tränar ni? Vad?

Kram!

6 reaktioner på ”Höftöppnare på Yogobe

  1. Tusen tack för tipset! Har just testat höftöppnarpasset och det var så jäkla skönt! Väldigt bra instruktioner för rörelserna, kul personliga kommentarer och lagom svåra rörelser på en nivå som precis lagom utmanande för mig. Vill göra om det här imorgon igen!

    Gilla

  2. Kommer du den 13e juni på Yogobes grej? ska bli spännande att testa på deras pass.
    Jag känner hur jag glider mer och mer från yoga och tror+hoppas verkligen att yogobe kan få mig tillbaks på spåret. Kanske blir det huvudstående nästa

    Gilla

Säg nåt!

