Casall AW 2013 + tävla om prylar!

IMG_8038
Casalls nya kollektion visades i en riktigt hejdundrande show och presenterades av grymma Sara Althini

Casalls höstkoncept heter HIT. High intensity training. Träning med hög intensitet. Nästan som HIIT ni vet, där andra i:et står för intervaller. Det försvunna i:et till trots – intervaller kan man pyssla med inom Casalls HIT också. Exempelvis genom att springa med en sandsäck i släptåg. Eller med skärmarna nedan, som blåses upp och bildar en drake bakom ryggen. Skärmarna fångar upp luften och ökar motståndet. Därmed kräver de mer kraft av sin löpare. Snacka om att det vore coolt att se i Hagaparken en kväll! Eller allra coolast – själv kämpa mig över Alvaret med i sommar.

IMG_8044

Konceptet bygger på den efterfrågan av mer extrem träning som finns i dag, när många tränar crossfit, kör triathlon eller springer i extrema miljöer under extrema tidsintervaller. En tid då motionärer lägger om sina liv för att satsa på Ironmans. Ett koncept helt på rätt plats, alltså. Kläderna är därför gjorda med hållbarhet som kugge. De ska vara slitstarka, användas utomhus och många av dem är gjorda för att skapa kompression runt kroppens muskler. Som ni säkert redan vet ska det vara bra för exempelvis blodtillförsel och återhämtning.

Jag blev som vanligt mest sugen på redskapen, materialsportare som jag är. Ja, ja, lika bra att erkänna. På min önskelista står gummiband, sandsäck och Casalls HIT-app som släpps i augusti. Yey! Har jag sagt att jag älskar appar..? Förstod det dessutom som att den här ska ha sociala inslag och det tror jag definitivt på. Vi älskar att träna och vi älskar att prata om det.

IMG_8041

Med mig från träffen fick jag en goodiebag och i den fanns bland annat hopprep och massageboll. Eftersom jag redan har precis samma produkter sedan tidigare tänkte jag lotta ut dem till två av er.

Det enda jag vill att du gör för att vinna är att ge mig ditt allra bästa tips för hemmaträning sommartid. Sådant man kan göra på gräsmattan på landet. Bring it on!

Annonser

26 reaktioner på ”Casall AW 2013 + tävla om prylar!

  1. Ett av mina tips är att rensa ogräs. Tänk bara på att ha en bra rygghållning. Det blir mycket benböj, utfall, mage, ryggresning, upphopp, snabba löpsteg till komposten och tillbaka – ja bara fantasin sätter gränserna.

    Gilla

  2. Vi brukar köra något som heter kortleken utomhus. Lärde mig den under en boot camp. Välj en övning för hjärter, klöver, ruter och spader. T.ex. Burpees, armhävning, situps och en ryggövning. Sedan så drar ni ett kort och gör den övning ni valt till det kortet och gör så många repetitioner som kortet visar. Hur fort kan ni köra igenom hela kortleken? Kan ni bli bättre till nästa gång? //Maya

    http://lyckaochlopning.blogspot.se/

    Gilla

  3. Jag brukar använda mig av Nike Training appen. De flesta pass går att göra utan redskap också, fokusera på tekniken och att rätt muskler aktiveras istället. Alternativt brukar jag använda ett gummiband för motstånd. Snabbt, peppande och intensivt för att få mer tid till allt härligt som sommaren erbjuder!

    Gilla

  4. Mitt bästa tips är enkelt. Plankan! Den finns i många varianter, allt efter energi och dagsform. Och efteråt några enkla yogaövninger som t.ex ryggvridning. Gör man det enkelt för sig så blir det av! Och plankan tränar ju en stor del av musklerna.

    Gilla

  5. Oj nu har du fått så många bra tips att det här blir svårt, men mitt bästa gäller både sommar och vinter: hitta en riktigt bra backe- på sommaren springer du upp och joggar ner i den och på vintern drar du en pulka (möjligtvis med ett barn i men inte nödvändigt) upp och åker så fort som möjligt ner! Kul året om! :-)

    Gilla

  6. Att göra på gräsmattan- eller med gräsmattan? Jag slår mitt slag för svettig lagomt avklädd hederlig gräsklippning i strålande varm sol! Helst med en icke självgående variant och ännu hellre med en utan motor! Denna träning ger garanterat flås i en backig trädgård och styrka till både ben, armar och bål!
    Och samtidigt kan man jobba på en fin sommarbränna och hoppas på lite fler prylar att höja sommarens träning med! Hopprep kan säkerligen slå undan lite ogräs och ge mer studs och flås! :)

    Gilla

  7. Går att göra massor utomhus för att kicka igång kroppen. Spelar inte så stor roll vad man gör bara man gör nåt! De är de viktigaste. Gå, jogga, spring med barnen. Hjula, lek, sparka boll. Ta hjälp av varandra, en som hänger där bak på en medan den andra försöker springa, plankan, squats, hopp, burpees. Bara man har kul & gör nån slags träning så blir de bra:-)

    Gilla

  8. Alltså jag tycker det finns tre basövningar som är överlägsna när det kommer till träning utan redskap; plankan, armhävningar och knäböj. Tänk hur långt man kan komma med dessa tre, få en fullständig genomkörare av hela kroppen; ben armar mage rygg axlar armar. Med dessa tre kan man kombinera hur som helst, för man ska ju göra det så enkelt som möjligt så det faktiskt blir av!

    Gilla

  9. Lek som ett barn!

    Ta chansen att utnyttja allt omkring dig för att se om du kan, och OM du kan se hur FORT du kan. Det går lika fint att göra i trädgården hemma, med engagerade kompisar, på en strand eller när du är på picknick och alla dönickar somnar på filten

    Bra barnlekar: klättra ett träd, slå en kullerbytta, slå en baklängeskullerbytta, går det för lätt så testa att göra en kompiskullerbytta (håll om varandras fotleder så ni blir ett hjul och rulla ett halvt eller helt varv tillsammans), öva på att stå (eller varför inte gå) på händer, spring ett varv runt huset, hoppa jämfota upp på en sten, lek herren på täppan, gå kräftgång och gå skottkärra. Rörelseglädje och träningsglädje kommer spruta ur öronen på dig.

    Gilla

  10. En härlig mogonpromenad innan allt vaknat till liv, sedan ett mogondopp med lite yoga efteråt.
    Sen går man hem och sätter sig ute med en god frukost med färska jordgubbar =)

    Gilla

  11. Cirkelträning på gräsmattan kan du göra precis hur jobbig eller mindre jobbig du vill. Kroppsviktsövningar kan vara rejält jobbiga!
    Så härligt att träna ute på gräsmattan! På med vårrus-spellistan och kör :)

    Gilla

  12. Ja men åh va mycket det finns att göra ute!! Som småbarnsmamma är det lite knas om man vill sticka på gymmet eller ut på en löprunda själv efter jobbet och speciellt när pappan är på jobb. Släng i ungen i vagnen, vattenflaska och spring till lekplats. Medans barnet leker så kör chins, magövningar på gungan och allt var det är. Sommaren är underbar!! Efter löpning köra träning på gräsmattan innan man går in. YES! :-D

    Gilla

  13. Åh, vill slå ett slag för hederliga kullerbyttor! Kul, flåsigt och träning av muskler man inte visste fanns. Börja med det så är både ångan och lusten uppe för ett litet pass på gräsmattan.

    Gilla

  14. Jag tänkte skriva en massa här, men inser att alla andra redan har svarat alldeles prima bra.
    För mig är bästa utomhusträningstipset faktiskt att se till att det verkligen blir av. Låt träningen bli en del av sommaren, något som man kan göra tillsammans hela familjen. Det finns tid för träning – om det finns tid att ligga i solen. Man hinner båda och man njuter desto mer när man har fått lite cirkulation i kroppen.
    För att sommarens träning för familjen ska bli av så tänker vi sätta en lapp på kylen där den planerade träningen står, man kan skriva ner lite övningar där också. Då är man liksom tuned in redan när man käkar frukost :)
    Men, allra allra viktigast är ju att det är roligt, för alla! Lek, hoppa, bada, simma, jaga varann, träna lite strukturerat, kasta boll och hoppa studsmatta. Ha kul, då blir det allra bäst.
    Å förresten tänker jag lära mig bakåtvolt på studsmattan i sommar. Typ ”tanten kan”. Nåt måste man ju sporra sig med!

    Gilla

  15. Drar till med min absoluta favoritövning, om än den nog kan vara svår att förstå bara genom text men jag ska göra mitt bästa: Ställ dig på huvudet mot en vägg, flytta ut händerna så att armbågarna är i nittio grader och pekar rakt ut från väggen (samma riktning som tårna). För ihop fötterna och spänn ut benen till rakt läge. I den här positionen pressar du nu ryggen mot väggen, samtidigt som du sakta sänker benen mot marken i så utsträckt läge som möjligt. Flytta ut händerna ännu längre från väggen om det blir omöjligt att hålla emot. Doppa tårna i marken och återvänd sakta uppåt med fötterna mot väggen. Gör typ 3-5 repetitioner, beroende på hur det känns. Ta gärna hjälp av en kompis som kan ge benen en liten skjuts i extremlägena.

    En SJUKT rolig (man får ju stå på huvudet haha) och grymt jobbig övning som har träningsvärksgaranti – en toppenutmaning för bål och kroppskontroll. Om det gör ont att stå på huvudet kan det underlätta att placera en plattare kudde eller någonting annat mjukt under.

    Gilla

  16. Åh, det finns ju så himla mycket man kan göra :) men vad jag gillar bäst är nog att få till de där riktiga svettpassen som då inte kräver alltför mycket redskap. Ett kort men intensivt pass jag gillar är On the minute där jag gör 10 benböj – ass to the grass och 20 mountainclimbers. Varje minut i 10 minuter gör jag alltså övningarna. Det innebär att om jag gör övningarna på 40 sek får jag vila i 20 sek innan jag börjar ingen. Gör jag övningarna på 55 sek får jag vila 5 sek innan jag börjar igen. Tar jag i riktigt ordentligt och håller lågan uppe blir jag trött som tusan. Därefter skulle jag sätta klockan på ytterligare 10 minuter och göra 10 armhävningar, 10 reps av någon passande magövning och 10 utfall/ben och 10 burpees. Här jobbar jag på så många varv jag kan under dessa 10 minuter och vilar bara kort när och om jag behöver det. Passet tar alltså endast 20 minuter och sedan kan man ägna sig åt solande i trädgården :) Bra ju!

    Gilla

  17. Man kan i princip göra allt utomhus, bara fantasin sätter gränser! Sätt ihop ett spänstpass med grodhopp, saxhopp, sidohopp, upphopp eller varför inte ett pass med ännu mer inslag av kondition med burpees, höga knän och mountain climbers. Att yoga på gräsmattan en tyst sommarkväll kan vara fantastiskt, bara att rulla ut sin matta (eller en handduk om man inte har en yogamatta) på gräsmattan och köra. Öva löpning genom att spurta fram och tillbaka på gräset, lägg dig ner och kör magdödare såsom plankor i alla dess former. Om man saknar sina vikter kan man ”bygga” egna vikter av tomma petflaskor som fylles med jord eller vatten. Stenar och grenar i naturen kan lätt användas som vikter. Som sagt endast fantasin sätter gränser!

    Gilla

  18. Ja men det går ju att göra VAD SOM HELST på gräsmattan på landet… Och vi gör det! Jag tvingar ut systrar och svågrar, syskonbarn och grannar och sedan kör vi järnet – ofta i cirkelform med en domderande Beatatjata som självutnämnd bootcampledare :-). Favoriter – burpees, jump touch, armhävningar, stand kneel stand, plankvarianter, star jumps och annat som ska gå fort och göra ont precis överallt :-)

    Gilla

  19. Mitt bästa hemmaträningstips är att ta ut yogamattan eller filten och tyngder(kan vara i form av vattenflaskor fylla med vatten) ut på gräset och kör styrkeövningar. Såsom; Biceps hammer, tricepsarmhävningar, utfallsteg, flyes, bred knäböj med tyngd, roddlyft etc.
    Att få ligga på gräset i solen och värmen, lyssna på fåglarna som man samtidigt svettas är underbart. Helt klart underskattat !

    Gilla

  20. Sommarträningstips nr 1: Lek med barn! Egna, grannens, kusinens – små eller stora, precis som Alfons Åberg älskar de flesta barn när vuxna leker. Och om man anstränger sig lite, inte bara är med utan faktiskt tar del i leken, då blir det både roligt och ansträngande. Naturlig fartlek, hoppträning, klättring och lyft. Glädjen och den friska luften kommer på köpet.

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s