Om PR och betald annonsplats på bloggen

Hej allihop!

Efter en påringning från den oh så smarta (och bloggerfarna) Sofy tänkte jag skriva ett par rader om det här med PR, annonser och pröjs. Sofy mejlade och undrade om jag får betalt för att skriva om STS Alpresor nedan. Det får jag inte. Däremot får jag provision om någon av er anmäler sig och det borde jag förstås ha varit tydlig med. Vill verkligen be om ursäkt och inser själv att det är väldigt oklart. Självklart vill jag att ni ska kunna lita på vad som är vad i den här bloggen. Att jag inte skrev ut det beror på tanklöshet – och ovana.

Jag har aldrig fått betalt för något som jag har skrivit här. Aldrig haft någon sponsrad annons. Inget har mörkats, med andra ord. Jag blir tillfrågad att skriva om allsköns grejs titt som tätt, men det har hittills alltid handlat om låg ersättning, utan någon annan vinst för er eller mig. Däremot är inlägget om Yogobe nedan ett exempel på när jag har tjänat annat på bloggen, i samband med PR. Samtidigt som jag ger er ett erbjudande erbjuds jag tjänsten eller prylen som också erbjuds er. Jag får inga pengar, men jag får använda tjänsten. Och jag väljer alldeles själv vilka tjänster jag vill testa och vilka jag vill skriva om. Samt vad jag vill skriva om dem. Det jag inte vill ha tackar jag nej till. Simple as that. Sara resonerar för övrigt utmärkt om PR här, läs gärna det. Att jag tackade ja till just alpresan kändes givet. Det handlar ju om en chans att ge er något också. Ett mervärde, en rabatt. Det är inget sponsrat inlägg om någon allmän skit.

Jag kommer verkligen att tänka på hur jag formulerar mig framöver och jag hoppas att ni inte tappar ert förtroende för mig. Jag har nu märkt inlägget om Alpresan på ett sätt som jag tycker känns tydligt om bekvämt. Funderar ni på något om det här, hojta! Fråga eller kommentera. Jag är helt transparent. Och ledsen att jag gjorde fel.

10 reaktioner på ”Om PR och betald annonsplats på bloggen

  1. Jag tycker du är en smart bloggerska jag! Och jag vill poängtera att det inte var någon ”uppläxning” utan en fundering och fråga, ställd i välmening, eftersom jag VET att tajtsens läsare är som mina, ni gillar ärlighet och transparens! Bästa läsarna alltså!!

    Gilla

  2. Jag tror att det är viktigt att vara tydlig men det är ju inte alltid lätt. Jag menar, man kanske uppfattar sig själv om tydlig men andra kanske uppfattar det på annat sätt. Jag tror också många gånger att det handlar om vad det är för produkter som belyses. Och precis som allt annat måste man nog få en läroperiod. Det är inte alltid helt enkelt att veta vad som gäller. Att få ett erbjudande eller en produkt kan ju göra att man blir superglad. Jag blir det många gånger i alla fall. Med tiden har jag nog lärt mig lite mer ”om du det bör gå till” och det innebär kanske att jag tackar nej till saker eftersom det inte finns något intresse för mig att lyfta en produkt. I mitt fall händer det ytterst sällan att jag får gratisgrejer och erbjudanden, men det finns ändå någon form av bekräftelse i det hela även om det i mångt och mycket handlar om att nå ut med sin produkt/tjänst för företaget. Det är inte svårt att sträcka lite på ryggen och känna sig sedd. Eller något i den stilen.

    Det kanske blev flummigt men vad jag försöker säga är att jag inte tror att du på något sätt skulle lyfta en produkt/tjänst i bloggen och säga att du gillar den bara för att. Nej, precis som Tove skriver är det tack vare detta inlägg som gör att din blogg är äkta och ärlig.
    Jag har stort förtroende för dig och upplever inte att du skulle ”föra någon bakom ljuset”. Däremot tycker jag att det är bra att sådana som har mer erfarenhet och kan mer om saken påpekar det för att andra ska kunna lära sig, så som Sofy gjorde i detta fall. Som Joppo skriver har nog få läsare något emot att man tipsar om saker så länge det framgår att det är gratis. Har man köpt det själv och bara vill tipsa andra är det ju en annan femma. Men å andra sidan kanske det är svårt för andra att avgöra när man själv tipsar om något man gillar och något man har fått. Jag vet inte.

    Lång kommentar. I know, men jag tycker att det är väldigt intressant sådant här. Hade jag råd hade jag följt med på den där resan. Så roligt det låter. Men Musslan fyller jämnt i höst och vi ska åka till London och se på fotboll. Dessutom sparar jag febrilt mina pengar till utbildningarna jag tänker påbörja nästa vår. Hoppas nu att London är underbart. Kram på dej!

    Gilla

  3. Jag har inget emot att bloggare får betalt/gratisprylar för att marknadsföra något, men jag vill gärna att bloggaren är tydlig med det.Det skiner ju allt som oftast igenom iallafall och då blir det bara pinsamt, och istället för att se det som ett användbart tips blir man (jag) snarare skeptisk och kritisk gentemot produkten (resan).

    trevlig helg!

    Gilla

Säg nåt!

