Dags för Vårruset med#TeamStockholm för B.A.B.Y!

20130528-095902.jpg

Gosh hörrni. I kväll springer jag vårruset i Team Stockholm för nätverket B.A.B.Y. Min lagledare är Älskar, älskar inte-Johanna och jag är så peppad. Och rädd.

Jag har aldrig sprungit en femkilometerslopp förut. Jag gillar inte att springa fort, för jag är lat. Bekväm. Det tänker jag dock inte vara i dag. Pannben! Något tidsmål har jag inte satt upp eftersom jag tyvärr har tränat alldeles för lite. Det är synd att det blev så och framför allt hade det varit schysst mot mitt lag att vara i bättre form, men nu blev den här våren helt enkelt inte sådan. Jag kommer ge allt och det är det viktigaste. Ska jag ändå försöka sätta upp ett mål så vill jag vara inne på under 28 minuter. Och så vill jag vara nöjd hur det än går.

Har du maxat på fem kilometer någon gång? Tips? När är bäst att bränna största delen av energin? Början? Slut? Eller ska jag försöka springa i ett jämnt tempo (svårt tycker jag, vet ju inte riktigt vilket tempo jag bör kunna hålla)?

Lova att heja på oss i kväll!

20 reaktioner på ”Dags för Vårruset med#TeamStockholm för B.A.B.Y!

  1. Hej!
    Ett litet sistaminutentips!? Vet inte om du sprungit vårruset i Sthlm förut? Det brukar vara väldigt mycket folk och trångt och efter ca 500-800m kommer ett skogsparti där det blir jättetrångt. Starta i någon av de första startgrupperna. Alla fuskar med var de ska vara i startgrupperna. Om nu hamnar i mittenstartgrupperna el längre bak försök att komma längst fram vid repet så du kommer iväg först och på så sätt kommer först in i skogspartiet. De långsammare kommer inte hålla till höger utan alla breder ut sig överallt. Var beredd på att zickzacka och springa om mycket. När det gäller tempot så går jag emot lite av de tidigare tipsen. Jag säger så här. Dela upp loppet i tre delar. Första delen: Hitta tempo ef dagens form och lägg dig lite snäppet över det. Andra delen vid ca 2-4 öka tempot men inte köra fullt ut. Sista delen sista kilometern. all in, nästan spurt hela sista km. ! :) Vet inte om du hinner läsa detta innan start men stort lycka till och HEJA, HEJA till hela laget.

    Kram T

    Gilla

  2. Jag sprang på precis under 23 min en gång, och det var för jävligt hela vägen, sorry! Men det är bara att gå ut hårt och pressa. Du fixar det, det är ändå förhållandevis kort sträcka och du kommer att komma under 28, promise!!! Kör hårt!

    Gilla

    1. Det tycker INTE jag :P Haha. Du är för grym Veronica, min dagsform skriker NEJ till att anta en sådan utmaning…

      Jeanna: Precis som du skriver, pannben och fullt ös men det VIKTIGASTE är att ha kul! Jag kommer att göra mitt allra yttersta och lite till… sen får vi se hur långt det räcker :)

      Gilla

  3. Vad kul! Sprang igår.
    Min taktik var att springa om folk som var i vägen. Märkte liksom inte att jag blev trött då. Det funkade uppenbarligen då jag slog personligt rekord :)
    Banan är väldigt platt, så man kan faktiskt lägga i en hög växel utan att va rädd att inte orka.
    Lycka till! Det är en härlig bana.

    Gilla

Säg nåt!

