Paleo i Köpenhamn

20130519-101410.jpg

Det finns mycket att gilla med Köpenhamn. Till exempel att typ alla utstrålar någon slags genuin nöjdhet. Att alla cyklar (fast ingen har hjälm! Inte ens barn!) och att det liksom är… väldigt lugnt på något vis. Folk ser hälsosamma ut. Fast de dricker väldigt mycket öl, det gör de (japp, jag generaliserar här).

Köpenhamn är känt för sitt raw food-utbud, troligen för att de var tidiga att haka på trenden. När vi nådde 42 Raw, som finns i London och Köpenhamn, städade de just efter stängning. Synd, men jag fick kika in i alla fall. Intill låg dessutom ett paleokafé! Hallå Stockholm, smittas!

Vare sig paleo eller raw food har slagit i Sverige. För oss som läser hälsobloggar kan det verka annorlunda, men medelsvensken har troligen inte ens hört begreppen. Vi kan göra en jämförelse med LCHF. En livsstil som har blivit enormt omskriven de senaste fem åren, men som först i dag blivit vanlig som dagens-alternativ på your avarage lunchhak.

Därför fattar jag att man inte satsar på ett paleokafé – kundunderlaget saknas. Ändå blev jag både upplyft och avundsjuk av den snygga paleobarloggan som tryckts på en kettlebell och ställts i ett kaféfönster i Köpenhamn. Jag gillar när det finns renodlade butiker utifrån en specifik smak. Det blir nästan alltid bättre än när man ska tillfredsställa alla möjligas behov. Att ta en smoothie på 42 Raw är troligen en helt annan story än att ta den på Wayne’s coffee, liksom. Även om de kallas för samma sak.

Ursäkta kassa mobilbilder!

20130519-101429.jpg

20130519-101435.jpg

7 reaktioner på ”Paleo i Köpenhamn

  1. Det finns ett paleo-café i Uppsala. Jag har inte varit där själv, men har en kompis som har varit där flera gånger och hon säger att det är riktigt bra.

    Gilla

  2. Jag tänker att det kanske inte är ett sammanträffande att det har slagit där, de var väldigt tidiga med sockerskatt och fettskatt också.
    Det är ett lite splittrat land – alkohol i överflöd men långt framme när det gäller hälsa. Detta behöver vi djupdyka i!

    Gilla

  3. Paleokaféet gick jag förbi i vintras, men av någon underlig anledning strosade jag vidare. Jag får åka över igen och se till att se vad en kan få i sig för gott!Jag bor i Malmö men är otroligt sällan i Köpenhamn, det ligger liksom för nära för att det ska bli av. Skärpning.

    Gilla

  4. Det Paleokafeét besökte vi i höstas! Det var gott ! Gick då runt en ”naken” kille iklädd endast ett löv .. och det regnade och var inte särskilt varmt! ;)
    Mer sådant till våra städer (ja restaurangerna då ;) !! Saknas iaf vad jag vet helt i Kalmar ..
    :)

    Gilla

Säg nåt!

