Om att besegra min scenskräck (igen)

I kväll känns det som att jag har fått tillbaka mitt liv lite grann. Den här våren har banne mig varit jobbgalen. Jag har tidigare skrivit om hur jag plötsligt fick scenskräck men gav mig tusan på att komma tillbaka igen. Det senaste halvåret har jag därför flängt landet runt och pratat, pratat, pratat. Ibland för en grupp på 4 personer, ibland för 250, 140 eller 20.

Det har gått bra. Ända tills för tre veckor sedan, på ett besök i Malmö. Jag hade blivit nonchalant. Trodde att jag bara kunde glida upp på scenen och leverera. Jag fick en black out. Min kollega säger att den varade i tio sekunder, kanske fem. Ingenting. Vi skrattar åt det som ett internt skämt.

Men jag blev rädd igen.

Inte minst för att jag visste att 15 maj innebar ett crescendo. Hemmaplan, vid sidan av kommunikationsdirektören, både gamla och nya kolleger i publiken.

Den 15 maj är i dag.

Det gick bra så klart. Jag har grubblat och övat och kämpat och varit allt annat än nonchalant. Och nu tänker jag vila i det. Pusta ut. Ta en paus från sådant som höjer pulsen, ökar pressen, utmanar. Nu ska jag stanna vid skrivbordet. Handlägga lite grann.

Och frigöra energi. Som jag kan lägga på att blogga till exempel. Jag har saknat det!

5 reaktioner på ”Om att besegra min scenskräck (igen)

  1. I hear you. Tycker fortfarande att det är jobbigt även om det blir lite lättare varje gång. Är dock fortfarande inte någon bra talare, det blir nästa steg. Först våga tala överhuvudtaget, sedan göra det bra :-)

    Gilla

  2. Vet precis, hände mig förra hösten.

    Kände att jag hade allt som i en liten ask ba! *flow!*

    Men plötsligt kunde jag ingenting och blev superosäker. Tappade luft liksom. Kan ha berott på graviditeten också. Tror att jag fick nån jobbig fråga som fick mig svajig. Dock inget som alls märktes, sades det.

    Hur som helst tycker jag att du är en lysande berättade/föredragshållare!

    Gilla

Säg nåt!

