Brist på B12-vitamin

20130514-181250.jpg

Min mamma säger att jag har varit trött sedan tonåren. Jag håller med. Jag har gått till läkaren flera gånger och varje gång har det där självskattningsprotokollet för depp åkt fram. MADRS heter det. Vet ni vilket jag menar? Hur bra jag än har mått har MADRS visat att jag är deprimerad. För det mesta lindrigt, men det har liksom varit svar nog. Jag har hållit med. Jag är trött för att jag är en melankolisk person. Alright.

Men när jag läste om Lindas hormonella rubbningar klack något till i mig. Under alla dessa år har jag aldrig erbjudits ett blodprov. Konstigt nog har jag heller aldrig tänkt tanken själv. Förra veckan gick jag dit och i dag fick jag svar. Min hormoner mår fint, men jag har riktigt taskigt med B12. Så har det nog varit under ganska lång tid. När jag läste brevet kröp tårarna upp i ögonen. Det kändes faktiskt skönt. Ett problem som kan lösas med lite vitaminer.

Lite fakta för den intresserade:

  • Kroppen kan inte själv producera B12-vitamin, det tillförs med kosten.
  • Den som äter allsidigt och dessutom adderar kött och animalier ska i princip inte drabbas. Det kan dock hända ändå och i mitt fall har det inte undersökts varför. Jag misstänker starkt att så heller aldrig kommer att ske.
  • Brist på B12 låter kanske inte så farligt, men det är inte minsta kul: brist på B12 kan leda till blodbrist, trötthet, nervskador.
  • Vanliga symptom är en kombination av blekhet, trötthet, andfåddhet, huvudvärk, yrsel, hjärtklappning och öronsus. Man kan bli deprimerad.

Har du eller har du haft B12-brist? Dela gärna med dig av hur du har mått, före, under och efter (om det nu finns något efter, verkar mycket olika) behandling!

24 reaktioner på ”Brist på B12-vitamin

  1. Vilken lättnad att få veta. Det är jobbigt när man vet att det är något och inte kan sätta fingret på vad det kan vara.
    Jag har brist på B12 pga min sjukdom. Sköter jag inte mig så får jag precis de där symtomerna som du skriver om. Jag tar en spruta i skinkan vart tredje månad samt äter en tablett varje dag. Jag hoppas du ska må bättre nu när du vet vad du kan göra åt de <3

    Gilla

  2. För ett par år sedan trodde jag helt på riktigt att jag fått narkolepsi (i samband med svininfluensan ni vet). Var så fruktansvärt trött, jämt. Somnade på jobbet, hemma, överallt och kunde komma i vågor när jag minst anade det. Men när jag väl vågade mig till doktorn fick jag faktiskt ta blodprov på en gång och det visade att järndepån låg i botten och dessutom att B12-lagret inte var stort! Fick äta tillskott av båda två i ca ett halvår och sen var det bättre igen! Har dock konstant järnbrist så måste fylla på då och då, men tänk vad mycket så små grejer kan göra! Superbra att du fick det kollat :) Var noga bara, min doktor sa att B12-brist kan vara kroniskt och då måste man fylla på det livet ut. Men då mår man ju också mycket bättre livet ut! Hoppas du känner dig piggare strax!

    Gilla

  3. Hoppas de även kollade dina järnvärden. B12 er ju viktigt för järnupptagningen i kroppen och järnbrist kan också visa sig som extrem trötthet. Viktigt är att inte bara kolla blodvärdet utan också få kolla järndepåerna. Blodvärdet kan se helt fint ut men järndepåerna kan vara tömda och ge symptom som trötthet, blekhet, andfåddhet, huvudvärk, hjärtklappning. Och även utan B12-brist så kan järndepåerna tömmas, t ex om man tränar mycket. Dubbel anledning att kolla alltså!

    Gilla

  4. Åh vad häftigt att läsa detta! Inte för att jag njuter av att du mår dåligt förstås :-) utan för att jag själv mått riktigt dåligt hela våren, så nedstämd, svår yrsel, obeskrivligt trött, liksom ända in i själen trött. Innan påsk fick jag helt plötsligt utslag på hela kroppen! Ingen läkare vet vad det är, det kliar inte och sprids inte men jag ser ut som en spetälsk :-(! När jag var hos läkare nummer två för ett par veckor sedan beställde han alla tester! EKG, samt blodprover. Efter en vecka fick jag svar att blodvärdet var uruselt och förra veckan fick jag svar att jag även har B vitamin brist! Idag ska jag hämta ut både B vitamin och järntabletter och jag hoppas och ber att allt ska bli som vanligt igen. Lycka till och hoppas du mår bättre fort! Kram Marie

    Gilla

  5. Så intressant! Hade ingen aning och vet inte hur mina nivåer är. Kan man äta för mycket b12 eller ska man köra med tillskott ”utifall att”? Är också en tröttis men det kanske snarare beror på mina barn än på vitaminbrist ;-)

    Gilla

  6. Yes, B12-brist vet jag hur det är! Drabbades av obeskrivlig trötthet för typ 8 år sedan. Sov, sov och sov lite till. Min fantastiska läkare tog miljoner prover och såg att B12-nivån låg i botten. Men vet du vad det fantastiska är? Efter ett par dagar på dubbel dos så mår du toppen igen! Och du behöver inte äta vitaminer i resten av ditt liv. Väl B12-nivån har boostats upp på bra nivå så ligger den där ett par år. Känn efter hur du mår. Själv blir jag trött och får rätt mörka tankar när mina nivåer sjunker.
    Du vet om att det kan vara ärftligt va? Om någon i din familj har samma symptom är kanske det är dags att de kollar upp sig. Så onödigt lidande som kan fixas med lite vitaminer!

    Gilla

    1. TACK för din intitierade kommentar! Bara några dagar?! Maj gadd så skönt. Tack också för arvsupplysningen – messade min mamma på en gång. Vi har liknande symptom. Vet du om det är vanligt med B12-brist? Jag får lite lust att uppmana typ alla tröttisar att ta blodprov…

      Gilla

      1. Det är vanligt bland pensionärer ;). Om man har det som ung så beror det troligen på att tarmen har svårt för att ta upp vissa näringsämnen och det är väl inte helt vanligt att man har det problemet. Både jag och min far (som också har B12-brist) har problem med magen. Vet inte om det har något samband… Hur är din mage?
        Att man är trött kan ju bero på tusen olika saker men om man är extremt trött (typ somnar på jobbet) då ska man nog kolla sina värden!
        Du kommer känna stor skillnad snart! Det är en sådan härlig känsla att kunna studsa upp ur sängen jämfört med att vara gråtfärdig av trötthet efter lunch.

        Gilla

  7. När jag sprang till doktorn under sommaren 2010, för någon annan mystisk åkomma som aldrig utreddes, togs det blodprov hej vilt och B12-bristen upptäcktes även hos mig. Fick dubbla doser som det hette men absolut ingen uppföljning eller mer info, bara en jädra massa burkar med tabletter. Jag är också en sån där melankolisk människa som lätt kan grubbla sönder skallen. Vissa perioder mår jag sämre utan att förstå varför. Men det kan säkerligen vara någon hormonell rubbning eller olika vitaminbrister. Jag hoppas nästan det.. haha.

    Gilla

      1. Jo, men det tog ett tag. Säkert 2 månader. Sen glömde jag av att hämta ut fler, reste iväg utomlands ett par månader och tänkte inte mer på det. Tog blodprov i höstas för jag ville själv kolla upp det igen men fick inte ett endaste svar från de proverna så jag antar att det inte fanns någon konstigt. Sjukvården är bra på väldigt många sätt, men ibland så känns det så nonchalant på något sätt.

        Gilla

      2. Framför allt kan jag ibland tycka att de verkar trötta på psykosomatiska problem, som trötthet. Och det är ju inte så himla bra. Man vill bli tagen på allvar liksom, är väl ingen som går till vården för att det är KUL liksom!

        Gilla

  8. Skönt att du fick ett svar och diagnos på dina symptom. Och BRA att du tog blodprov, de är många där ute ställer självdiagnos och knaprar all sköns piller och pulver för att de tror att de har nån brist. Och ibland kan det göra mer skada än nytta. Själv äter jag B12 eftersom att jag är vegan.

    Gilla

    1. Hehe, ja, jag är också duktig på att ställa självdiagnoser, fast jag gör förstås aldrig något åt dem. Har ätit B12 i omgångar då jag inte alltid äter kött så jag är ganska förvånad, faktiskt. Det är synnerligen intressant, vårt system.

      Gilla

  9. Superintressant ämne. Hmm jag går ju och lämnar blod och dom proverna visar mkt bra värden. Så jag tror inte att jag har någon brist. Skönt att få hjälp och svar på vad det är. Kram

    Gilla

  10. Vad bra att du gick och kollade det! Tyvärr är det alldeles för många gånger man måste puscha för att få hjälp. Har visserligen inte haft b12 brist men andra saker där jag fått stånga mig fram för att få ta prover och liknande. Skönt att du fått svar och kan avhjälpa dig själv!

    Gilla

    1. Åh, jag känner samma sak fortfarande. Kommer garanterat få stånga mig fram om jag vill veta mer, om du förstår hur jag menar. Det är märkligt att lämnas med ett brev och ett recept och typ ingen annan info…

      Gilla

Säg nåt!

