Lättare att springa snabbt än långsamt?

IMG_7581 IMG_7583Nä, det blev inga intervaller igår. När jag väl hade smält vår stooora lunch på hotell Skansens terrass blev jag trött. Som vanligt, just nu. Gick ut i gräset för cirkelträning, men nä. Kroppen ville liksom bara fortsätta neråt i armhävningarna. Magen mot marken och stanna där, mmm skönt… Solhälsningar? Ja! Jag hade inte yogat på tre veckor. Men kroppen gled med. Lite stelare än vanligt, lite mer otålig. Lite svårare att följa andetaget. Men… lyckligt. Lyckligt!

Trekvart senare slängde jag på mig gympadojorna och sprang, sprang, sprang. Det blir korta rundor numera, om man jämför med förr. Förr som i höstas ungefär. Ler lite åt att jag liksom trodde att jag kunde behålla formen utan att träna. När jag en gång fått den skulle den liksom bli kvar. Gulliga hjärnan min.

Om man jämför med tidigare år har jag sänkt min kilometerfart med en minut. Det är mycket. Och det hände liksom i ett slag. Men jag har funderat lite på det där. Att det nästan är jobbigare att springa långsamt. Fast jag har liksom inte vågat annat. Förrän igår! När jag hade halva vägen kvar sparkade jag bara loss. Och hade så mycket roligare! Var så mycket gladare när jag kom hem. Där ser man. Nu slutar jag springa långsamt för ett tag.

IMG_7565

Och jo! Nog ska jag springa era intervaller. Testa dem en efter en. Det var länge sedan jag kände mig så inspirerad av att tänka fart. TACK!

8 reaktioner på ”Lättare att springa snabbt än långsamt?

Säg nåt!

