Närhetsprincipen

DSC_2044

På Öland är det enkelt att äta närproducerat. I dag har vi jagat ölandsost och i vår kyl finns alltid kalmarkorv. Kött är det gott om på ön. Grönsakerna kommer från gårdarna i närheten när det är säsong och brödet ovan är det godaste jag vet. Surdeg från Himmelsberga. Ölandsbröd, förstås. Pålägget är det lyxiga undantaget som bekräftar närhetsprincipen. Säger vi. Det var hur som helst fruktansvärt gott.

Just nu sitter jag och hoppar på stället med de här mackorna i magen. Jag vill att de ska vika hädan så att jag kan springa en skrutt! Är inte det den klurigaste väntan, så säg..? För nä, jag kan inte göra något vettigt däremellan. Bara vänta. Hoppa.

Hur går vårrusandet hos er?

16 reaktioner på ”Närhetsprincipen

  1. Jag bor i Gnesta som har Gnesta lanthandel(tar in massa ekologiskt, närproducerat osv), granne med Järna som har Saltå Kvarn, Nibble gård(odlar egna grönsaker) och DeVilda(jagar eget som de säljer enbart närpoducerat) och Molstaberg(egen lammuppfödning som de gör korv, stek, leverpastej o.dyl på)
    Det är en lyx och gör det mycket lättare att handla bra och god mat, någonting som alla i området tyvärr inte fattat än

    Gilla

  2. Jag har varit så TRÖTT i kroppen hela veckan, så än så länge bara två korta rundor. Stor fest på lördag, så springandet måste klaras av innan dess för söndag blir det inget. Så km-mängden blir nog alldeles pyttig har jag på känn, men man måste ju variera sin träningsmängd!
    Njut Öland – och de där mackorna såg grymma ut. Älskar kombon.

    Gilla

  3. Åh. Ölandslimpa! Nu längtar jag hem (: Så sött men så jäääkla gott. Och med ett fetinglager bregott på. Helst massor med skivor. Bröd alltså. Helst lite för många. Mmmm…

    Vart håller du hus på Ön?

    Hoppas du haft en fin kväll, kram!

    Gilla

    1. Hehe, det är väl för att det är sött som det är så gött, gissar jag. Mmm… Ska alldeles strax ta en skiva med perfekt mogen avo på! I Gårdby finns vi. Du är uppvuxen här, eller hur? Kram och tack det samma, rara du!

      Gilla

  4. Mysigt, själv har jag Gotland som ”andrahem”, samma där med närodlad mat – enkelt!

    Jo det går bra, hunnit med 18,2 km hittills! Långpass idag, vi var 6 stycken kompisar som sprang ihop, kul! Bör hinna med ett till i helgen mellan jobbpassen =)

    Gilla

  5. Jodå, nog går det, men den där känslan av att det är våååår är totalt bortflugen – kvar är bara isande regn, blåst och rusk. Känner mig trots det nöjd med dagen – årets andra löpartävling ala 7 km i hemstaden gick över förväntan och nu funderar jag på vad jag ska göra med det fina fjärdeplatspriset – en stor fet påse med massor av korv, skinka och palt. Wooi!

    Kram

    Gilla

      1. Ja, verkligen! Och apropå ditt videolöptips igår – det finns få saker som ger en så euforisk känsla vid löpning som när klockan, mobilen och allt annat tjafs som vanligtvis brukar hänga med på löpturerna kastas all vägens väg för att kunna vara hundra procent närvarande i ett lopp. Som novis när det kommer till större löpararrangemang (fram till förra sommaren höll jag mig inom friidrottsvärldens ramar) utforskar jag nu för fullt de olika strategierna som folk har – och det är så sjukt intressant!

        Hittills är mina slutsatser att det finns några olika typer av löpare som deltar i lopp, bland andra:
        1. De som, med stålfjädrad blick och målmedvetna steg, spänner fast mobilen på armen, pulsklockan runt handleden och pulsbandet runt midjan. De som satsar fullt och mäter hastigheten varje meter och som antingen följer kilometerfarten eller pulsen slaviskt.

        2. De som deltar för att det är kul att ha någon att springa med/mot, och som hellre har en härlig stund i löpardojorna än blodsmak i munnen.

        3. De som spurtar iväg, höga av endorfiner, förväntningar och den meddragande stämningen en tävlingsdag, och som efter en dryg kilometer ser mer döda än levande ut och får kämpa sig genom resten av loppet med svallvågor av mjölksyra, syreskuld och stumma ben rullandes mot kroppen.

        4. De som inte har någon taktik, utan låter stunden avgöra vad som händer, som älskar att ligga på lur bakom andra löpare för att stundom spurta förbi och lämna personen bakom med ett frågande uttryck i ansiktet, liksom ”jaha, okej. Vad hände? Du vet att det är sex kilometer kvar till mål, väl?”.

        … och det är så roligt! Det är så fantastiskt underbart att så många olika sorters löpare kan mötas och springa tillsammans, kuta med ben som är mer eller mindre stumma, anstränga lungor som är mer eller mindre utpumpade och slut, och sträva mot tider som är mer eller mindre uppnåeliga och krävande.

        Själv har jag så smått börjat hitta min nisch på loppen – backarna. De där långa, branta eller sega backarna som suger musten ur de allra flesta, men där löpteknik och aktiv påverkan på löpsteg och strategi lönar sig. Och jag märker hur jag älskar den där känslan av att kunna trampa förbi såväl killar som tjejer och iaktta hur de flesta tycks tappa tempo och teknik, medan tanken ”korta, snabba steg” maler i huvudet, och benen känns pigga och trötta på samma gång och pulsen går upp och andningen blir snäppet mer ansträngd. Men det går. Och så älskar jag att för en gångs skull lämna musik, podcasts och mobiltelefon med GPS hemma för att bara springa på känsla, höra mitt egna och alla omgivandes andhämtning, höra stegen och känna rytmen i nuet och bara iaktta. Modern utrustning i all ära, men att springa på känsla får jag nog ändå säga är det allra härligaste.

        Gilla

  6. När jag bodde i Kalmar åkte vi ofta över till Öland och handlade. Det är så mysigt där. I år ska vi fira midsommar på Öland och jag längtar ihjäl mig. När de andra sover ruset av sig på lördagen tänkte jag försöka få med mig Musslan på upptäcktsfärd ett par timmar. Det finns mycket att upptäcka. Har du tips på något ställe jag bara måste besöka nu när jag inte varit där på några år?

    Jag sprang 10 km igår och det var fantastiskt skönt. På lördag tänker jag mig en tur till. Om kroppen inte är helt pepp på backintervaller kan det tänkas att jag ger mig på ett lite längre pass. Vi får se, vi får se.

    Kram på dig och njut, njut av Ölandet! :)

    Gilla

Säg nåt!

