Erfarenheter efter gluten- och mejerifria veckor

20130508-093657.jpg

Att stryka både gluten och mjölk ur livet i flera veckor tedde sig på många vis som tämligen meningslöst. Blev inte friskare. Inte piggare.

Men! Jag gjorde flera intressanta upptäckter. Som det här med frukost. Att återinföra gluten och mjölk igen har liksom fått mig att NOTERA frukosten. Hur den smakar. Hur den mättar. Energin.

I måndags: havregrynsgröt med linfrö, bär, sojamjölk och ett ägg i. Däst känsla, ingen energi. Hungrig efter typ en halvtimme.

Igår: bovetegröt med linfrö, bär, sojamjölk och ägg i. Godare, mastigare, rätt skön känsla i kroppen. Hungrig efter typ 2,5 timme. Inte okej!

I dag: Två deciliter turkisk yoghurt, tio procent fett. Mätt. Nöjd. Men lite obehaglig känsla i magen. Fullproppad, liksom. Huvudet märkligt. Lite yr? Kommer definitivt inte att bli hungrig före lunch. Bra!

En gyllene medelväg efterlyses alltså. Kanske mindre yoghurt, men lägga till müsli? Och ett ägg bredvid. Kokosgröt är också ett stadigt, gott alternativ. Ger lagom mättnad, håller i sig länge, smakar mums. Bra balans. Bra val!

Vad äter du till frukost? Och noterar du hur du faktiskt mår av den?

Annonser

52 reaktioner på ”Erfarenheter efter gluten- och mejerifria veckor

  1. jag har en storfavvo på frukost fronten (som du kanske sett på bloggen, jag gjorde en bild-serie där jag visade exakt hur min frukost ”blir till” haha) och det är gröt (havregryn, linfrö/chiafrö, riven blomkål, 1/3 banan, äggvita, kryddor) och på det en laddning proteinfluff (typ 2/3 skopa pulver + rejäl näve frysta blåbär och yttepytte lite vatten) med jordnötssmör och extra blåbär till. SUPERfrukost innehållandes fina kolisar, bra fett och rikligt m protein. Jag håller mig mätt precis lagom länge (dvs lunch), blir SKÖNT och behagligt mätt, konstrasten varmt/kallt är grym och smaken givetvis likaså :)

    Gilla

    1. Nämen det har jag inte sett, men ska def kolla! Blir alltid så nyfiken på proteinfluff när jag ser det på insta och andra ställen, har dock ännu inte testat. Riven blomkål i gröt är en tanke som aldrig någonsin har slagit mig – intressant!

      Gilla

  2. Jag har ju som du provat att utesluta saker för att sedan införa dem igen. Vissa dagar tar jag bort för att min mage inte mår bra av det, som gluten tex. Det går inte hur gärna jag än vill. Mejeriprodukter fungerar i viss mån, men det är lite samma där – magen gillar det inte. Nu har jag IBS och är laktosintolerant vilket påverkar mer än vad det kanske gör för dig. Jag har hittar frukostar som ger mig både energi och mättnad: favoriten just nu är bär som mixas med ägg/äggvitor och kokosmjölk. Det blir liksom en yoghurtvariant och då kan jag äta lite müsli eller nötter och dylikt som toppning som mättar bra. Jag äter ju havregrynsgröt eller bovetegröt också ibland, men då har jag alltid i ägg för mer protein och mättnad och äter oftast ett ägg eller två vid sidan av. Förr åt jag ofta kvarg till frukost men gör det sällan. Jag förbjuder inget eller utesluter det bara för att, men jag märker att kroppen med tiden mår bättre utan alltför mkt riktig yoghurt och kvarg så ja, det fungerar för mig. Ägg är ju också bra frukost, men det blir lite enformigt att äta bara ägg tycker jag. Vissa dagar, absolut.

    Gilla

  3. Synd att det inte gjorde dig piggare men skönt att inte behöva utesluta saker ur kosten pga allergi.

    Har du kollat din din bukspottkörtelproduktion?

    Gilla

  4. Jag äter sedan några månader nästan alltid det som har blivit min favoritfrukost: mosar en banan och rör ihop med en sked hemmagjort jordnötssmör. Blandar med grekisk yoghurt och kvarg. På toppen har jag hallon och blåbär, som från början var frysta men jag värmer i kastrull. Det senare byter jag ibland ut mot annat, som kiwi, satsumas eller äpple. För första gången i mitt liv håller jag mig mätt till lunch och slipper att bli tjurig. Älskar det!

    Gilla

  5. Jag blandar en halv kesellaburk med lite vaniljfil och blåbärssylt. Håller mig oftast mätt till lunch :-) Jag tror inte på att ta bort gluten och mjölkprodukter, om man inte är överkänslig. ”Lagom är bäst” gillar jag!

    Gilla

  6. Jag är verkligen en grötNÖRD haha! :-D ätit det i 2O år minst! Jag äter havregrynsgröt med banan/jordnötssmör eller med andra bär eller ägg. Knäckemacka med kalkon och avokado. Stort glas vatten med pressad citron och stor kaffe. Thats me. :-) SEn jag slutade att äta massa gluten som mjöl så mår min mage primadonna kan jag säga, bojkottar det nu. Kör endast dinkel/fullkornspasta innan lopp. :-)

    Gilla

      1. Om du menade om havregryn funkar med tanke på gluten så innehåller rena havregryn inget gluten (eller under klassificeringsgränserna). Semper har glutenfri variant och AXAs havregryn är också glutenfria.

        Gilla

  7. Under säkert 10 år åt jag gröt till frukost med russin, nötter, frukt & mini mjölk el havremjölk. Levde med konstant hunger. Jag tyckte det är så gott m gröt! Det funkar dock inte så bra på mig. Proppmätt & vrål hungrig fort..sedan ett par månader äter jag 2 skivor bröd(kärnsund), 1/2avo & smör(åt alldeles för lite fett förr)&groddar.
    smoothie på bär, banan, groddar,havre/sojamjölk & olika super food pulver. Kaffe på det. Lagom mätt, gott som tusan & vackert på tallriken!

    Gilla

    1. Älskar också gröt ju, har alltid gjort! Men känner ju tyvärr som du. Hungrig på tre röda. Avokado på macka är fantastiskt gott, äter ofta till mellis. Ska def testa till frukost också! Bra att du kommer med lite vegoinput :) Min frukost och eventuella mellisar är visserligen alltid veg, men sen brister ofta inspon till stormålen. Så kul att du har hittat hit tycker jag!

      Gilla

  8. Jag mår nog som allra bäst när jag äter havregrynsgröt. Jag kokar den med 1/2 deciliter äggvita och 1 msk linfrö och så toppar jag med ett rivet äpple, 1 deciliter lättkvarg och en massa kanel. Fast godast är nog ändå kvarg/fil med hemmagjord musli, frukt och hårt bröd med keso, kokt ägg eller avokado, kalkon och tomat. Men jag har så lätt att äta för mycket av det så jag brukar undvika det om jag inte ska lyxa till det. Jag slavar gärna under mellanmålen, vill gärna äta var tredje timme eftersom jag mår bra av det. Att äta så ofta är inget problem, att begränsa mängden mat och anpassa till flera mattillfällen är däremot svårare;) Har du provat hårdbröd eller fröknäcke med keso, kalkon och avokado? Det är både gott och mättande!

    Gilla

    1. Ja, det är klart, med kvarg blir det ju emr mättande! Alltså jag gillar mellis och har testat massor, jag tycker bara attd et är tjatigt att hålla på och pyssla med sånt när jag är på jobbet. Då vill jag ju jobba, inte stå och bre mackor!

      Gilla

  9. Svårt med frukost! Jag mår ofta lite illa på morgonen (jag vet vad det låter som men NEJ ;)) och har svårt för ägg och dylikt. Dinkelgröt med ägg nedrört i under kokningen och hackat äpple plus mjölk på brukar bli bra. Fast jag är ju å andra sidan alltid hungrig vid 10:00, är också slav under mina mellanmål. Har provat periodisk fasta men kände mig så himla svag på förmiddagen, höll ut i 1 vecka ungefär. Kanske borde hållit ut längre men det är svårt när man knappt kan fokusera på jobbet! Jag fick liksom sitta på en pall och peka vad mina patienter skulle träna ;) och hålla avslappning med en mage som låter som en arg brunbjörn är inte det lättaste heller. Annars var det rätt skönt att få mer tid på morgonen och så…men allt kan ju inte passa alla!

    Ska prova din kokosgröt i alla fall och ser om jag blir mätt längre på den :)

    Gilla

    1. Nä, allt passar sannerligen inte alla! Jag är inte heller sugen på mat på morgonen. Det går ner, men om jag får vänta ett par timmar (vilket jag oftast får eftersom jag tränar på morgonen) blir det betyyyydligt godare och härligare. Älskar frukost, bara inte för tidigt.

      Gilla

  10. Skönt att höra! Tycker det tjatas överallt om att man ”bör” sluta äta gluten- och mejeriprodukter. Har lite magproblem så jag har tänkt testa, men kan liksom inte leva utan min kvarg/yoghurt/fil med hemgjord müsli…till frukost äter jag alltså 999 ggr av 1000 kvarg/yoghurt/fil med egenrostad müsli, hembakt fröknäcke med dinkelmjöl i och kokt ägg som pålägg. Är jag på hotell kan jag komma på mig själv med att alltid leta efter något som liknar det…helt klart dagens bästa mål!

    Gilla

  11. Jag är en vanemänniska. Fastnar i en typ av frukost (i 99 % av fallen, möjligtvis äter jag annat till helgen). Tänker inte så mycket på mättnadskänslan. Äter det som är gott just nu och tar ett mellanmål vid 10-tiden… Men visst borde man testa lite annat. Kanske..? :-)

    Kram M

    Gilla

  12. Intressant observationer. Fet yoghurt har jag också svårt med på morgonen, speciellt om jag springer direkt efter, då är den liksom kvar i halsen. Senare på dagen funkar det dock fint med den krämiga, goda yoghurten. Bäst tycker jag om att äta två kokta ägg och grönsaker, typ avokado, tomat till. Då är jag mätt länge men inte övermätt. Yoghurt med banan och cornflakes (ok, kanske inte det bästa att äta, men gott :) ) funkar också bra.

    Gilla

  13. JAg har funderat på en sak kring ditt utesluta laktos hit och utesluta gluten dit. Ta inte detta som negativ kritik, utan bara en reflektion. JAg har nämligen hört om en del som uteslutit laktos och mjölkprodukter (då under mycket längre tid) bara för att testa. När de sedan började äta det igen så hade de utvecklat en ganska allvarlig laktosintolerans. Detta handlar ju om att laktos är något som kroppen kn bryta ner om man kontinuerligt tillsätter det (som jag har förstått det). Det är av den anledningen många andra kulturer inte klarar av mjölk.
    MEn om det nu är så… Är det inte då väldigt dåligt att under perioder utesluta mjölkprodukter? Man liksom försvårar det för sig själv i längden?

    Gilla

    1. Hej Josefin! Det stämmer, det är ganska unikt att tåla mjölk som vuxen, men här i Norden har vi lyckats med det. Jag tycker dock inte att det är fel att utesluta något livsmedel om man tror att man mår bäst utan det. Och nej, det tar jag absolut inte som kritik, jag älskar att diskutera sånt här!

      Gilla

  14. Jag har börjat med Periodisk fasta för en dryg månad sedan och har snarare noterat hur bra jag klarar mig UTAN frukosten som varken gör till eller från (om jag inte ska träna på förmiddagen dvs) för min del – är lika hungrig till lunch oavsett om jag ätit frukost eller ej. Intressant!

    Gilla

      1. Förstår dig! Men tro mig – det vet man inte förrän man testat! Förmiddagarna var min största skräck innan jag provade. Kändes kanske lite de första 1-2 veckorna, men att fokusera är inget problem! Jag tillhörde dem som trodde det var i omöjligt att lämna hemmet utan frukost magen på mornarna. Ibland är det underbart att ha fel :-)

        Gilla

      1. Kul att du vill äta mer vegetabiliskt! Då kan jag säga också att jag äter till stort del veganskt och tränar hårt nästan varje dag och känner inte alls att jag har svårt att få i mig tillräckligt med protein (för muskeluppbyggnad) så jag förstår inte riktigt hur du menar (som ändå äter djur). Jag tror snarare att många överdriver sitt proteinintag, t ex med proteinpulver som innehåller onaturliga tillsatser och farliga substanser. Sedan tror jag att om man läser på kan man lära sig hur man optimerar en vegetabilisk kosthålling. Om du groddar bovete (vilket är superenkelt) utvecklas essentiella enzymer som är lätta för kroppen att ta upp och proteininnehållet blir mycket högre.

        Gilla

      2. I de perioder jag har ätit vegetariskt (senast i januari, finns här i bloggen) har det alltid, efter ungefär en månad, slutat med en känsla av att inte få i mig tillräckligt överlag. Pratar alltså inte bara protein här. Tycker ofta att vegetariska recept ligger lågt i energimängd och dubblar nästan portionerna ofta. Jag tror att det där är väldigt personligt. Alla kroppar funkar olika. Och självklart blir det enklare om man läser på ordentligt. Så funkar det med allt. Jag personligen har med åren förstått att jag mår bra av att ligga högt på protein, och framför allt fett. Jag äter mycket kolhydrater också förstås, men för mig är det bra om det hamnar runt 30procent. Och tyvärr tyckte jag att det var klurigt att få ihop utan fisk (som är det kött jag främst äter), utan att känna mig light headed och svag. Jag kommer dock plugga vidare och fortsätta äta vegetariskt ofta. Men jag tror att man ska akta sig för att tro att man vet vad som funkar bäst för andra. För det är inte möjligt.

        Gilla

      3. Nu tror jag att du missförstod mig. Jag säger absolut inte att en vegetabilisk kost är optimal och har inte nämnt att man ska hålla en vegetarisk kost el liknande; jag äter också fisk, ost osv. och känner precis som du att min kropp behöver en viss del animalier! Självklart förstår jag att alla kroppar är olika, men jag menar att jag tror inte att man måste äta animaliska produkter till varje mål utan snarare att det är bra att variera sig och därför kan det protein som en frukost med b la bovetegröt vara tillräckligt en viss dag, sen kanske man äter kyckling till lunch, beroende på vad ens egen kropp behöver och tål. Sen när man provar en helvegetarisk eller vegansk kost i en period, även om det inte behöver vara så i just ditt fall, så kan det hända att man inte riktigt vet vad man ska äta och hur mycket, vilket är lätt hänt eftersom man inte är van och därför som resultat känner sig svag eller hungrig. Jag skrev endast därför att jag reagerade på din kommentar om att någons frukost med just bovete inte innehöll något ”protein” och jag stöter på det så ofta när det är handlar om något helvegetabiliskt och tänkte därför att jag kunde ge lite tips som får MIG att må bra och ger mig kraft och näring och hoppades på så sätt kunna ge någon som läser hjälp. Du sa även att du tyckte det var klurigt med veg. protein, ännu en anledning för mig att dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag var inte ute efter att hoppa på dig eller diskutera på något sätt och hoppas att du inte tog illa upp, däremot gjorde faktiskt jag det av ditt svar. Jag tror verkligen inte att jag vet vad som är bäst för andra och har aldrig påstått det.

        Lycka till med träningen och kosten och jag hoppas du hittar det som funkar för dig. Ella

        Gilla

      4. Hej Ella!

        Jag är verkligen ledsen att du tog illa vid dig av mitt svar. Jag missförstod nog dina kommentarer. Får lite uppfattningen om att vi har diskuterat olika saker och inte riktigt förstått varandra. Ber om ursäkt för det!

        Tack och lycka till du också.

        Gilla

  15. jag varierar sällan frukosten när det gäller basen – kokosmjölk mättar bra tillsammans med bär, nötter& musli. Ett par knäcke med ost och skinka och ägg och jag står mig fint fram till lunch. Så ett bra tips är att basa med kokosmjölk som mättar bra mycket mer än yoghurt om man är sugen på annat än gröt :)

    Gilla

  16. Åh ja, precis samma frukostfunderingar har fått mig till min standardfrukost idag – den mjölkkokta gröten med topping.

    Vanlig havregrynsgröt (på 1 dl gryn) gör mig sällan varken mätt eller belåten. Enbart kvarg/yoghurt/liknande med bär gör mig lite syrlig (?) i kroppen och jag känner att jag behöver något ”torrt” att komplettera med, typ en macka eller en rejäl dos müsli på toppen. Äggröra/äggmackor/avokado/andra salta frukostar håller jag mig bra på, men jag saknar sötheten. Bananpannkakor med keso/bär/lite gryn på toppen fungerar utmärkt. Smörgåsar med matigt pålägg + ev. en smoothie/frukt fungerar också alldeles ypperligt både till mättnad och känsla.

    Favoriten nu, som både mättar bra (frukost vid sjutiden står jag mig på till lunch vid tolv men brukar försöka äta något mer där emellan ändå) och ger en skön känsla i kroppen är som sagt den mjölkkokta gröten. Jag kokar 1,5 – 2 dl gryn i valfri mjölk (ko, havre, soja, kokos o.s.v.) samt önskad mängd vatten. Jag tar ofta 3 dl mjölk och 1 dl vatten, brukar bli lagom. Använder jag kokosmjölk så blir det lite mindre mjölk och lite mer vatten, annars blir det för mäktigt (: På toppen har jag gärna bär/frukt av något slag och så lite nötter/kokos. Riven kokos och lingon är yumnum!

    Jag testade häromdagen att äta havregrynsgröt på det klassiska sättet, d.v.s. 1 dl gryn kokt i vatten, toppat med jordgubbssylt och mjölk. Holy shit vilken sötsliskig känsla det lämnade. Kändes mer som att jag just ätit en efterrätt och jag var hungrig igen inom en kvart.

    Det är spännande det där tycker jag med vad man äter och hur man mår utav det. Ofta tror jag inte att man stannar upp och faktiskt reflekterar utan äter vad man ”ska” och i träningskretsar ofta vad som anses ”bra”. Lyssna till sin egen kropp, sina egna signaler och hur man själv mår utav det man äter är förstås det alldeles mest ultimata, men inte sjutton är det enkelt alltid (:

    Frukostnörden i mig kommer nyfiket följa vad för fler frukostupptäckter du gör framöver (:

    Ha en fin dag!

    Kramar

    Gilla

    1. Himla klokt skrivet Josefin, som alltid! ;)

      Märkte själv stor skillnad i tillfredställelse när jag gick ifrån standardmåttet 1 dl havregryn och utgick från vad som känns bäst för mig. Gäller ju inte bara vid grötkok då utan generellt.

      Det stämmer nog som du säger att många tänker eller reflekterar inte utifrån sina egna förutsättningar utan de bara kör på som man ”ska”, eller som någon annan gör eftersom det ju har fungerat så himla bra för just henne eller honom. Tror tyvärr att många är rädda för att göra ”fel”. Det finns ju så mycket tips, råd och uppmaningar idag i dessa kretsar (träning, kost, hälsa) att många nog inte vet varken ut eller in med hur det ska bete sig.

      Nu blev det lite off topic reflektion här men kände att jag ville komplettera min tidigare kommentar lite :)

      Gilla

    2. Jag mjölkokte faktiskt också min havregrynsgröt, fast bara med en dl sojamjölk ochd et är ju tyvärr lite sött. Min pappa mjölkkokte alltid gröt till mig när jag var litta, blev därför urglad när du påminde! Ska dock def testa med mer mjölk, som du gör! Du är fantastisk Josefin!

      Gilla

  17. Nuförtiden när jag käkar gröt toppar jag ofta med (alt. låter koka med…) kokosmjölk eller kokosolja eller nötsmör, dels för att det är himla gott men också för att det ger ökad mättnad. Testat det? En klick fet yoghurt på gröten är inte helt fel det heller! Har dock noll yoghurtsug just nu. Inte så mycket grötsug heller för den delen, men ändå, tips! :)

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s