Växande muskler suger energi

20130507-190834.jpg
Dagens recovery food. Fäsk pasta med grädde och prosciutto

I dag är jag så där ända in i märgen trött. Att jag faktiskt tar vilodag. En vanlig dag hade jag sprungit en kortis trots att jag är trött, det brukar nämligen pigga upp. Särskilt en fantastiskt solig och sommarljummen kväll som den här. Men eftersom jag har jour på jobbet är det mest stökigt. Ja, en dag när jag är extra trött. Någorlunda pigga dagar finns inga hinder. Visst är det så?

Tror mig se ett trötthetsmönster. Dagarna efter ett pass starting strength! Det är som om hela kroppen drar sig tillbaka, samlar ihop sig och försöker läka igen. Bygger nya, starka muskler. Det är få övningar – men de omfattar ta mig tusan nästan hela alltihop. Alla stora muskelgrupper, alltså. Dagen efter vaknar jag och känner mig som en klubbad säl. Jag tror att det är därför. Känner någon igen?

Förut fokuserade jag på en muskelgrupp åt gången, kanske två. Träningsvärken var alltid tuff, men den höll sig inom en liten ram av min kropp. Jag hade ofta ont, men såg aldrig någon förbättring. Inga muskler som tog fart. Nu tror jag faktiskt att något händer. Det ska inte vara för enkelt. Eller hur?

14 reaktioner på ”Växande muskler suger energi

  1. KÄNNER IGEN! Har gjort det i snart två veckor nu, första dagen jag gjorde det med lite lättarr vikter tänkte jag ”äh, det var ju inte så jobbigt? Ska der inte vara jobbigare under passet?” Dagen efter orkade jag knappt resa mig ur sängen! Det tar mer än vad man tror ;)

    Gilla

  2. Håller med Snorkkis! Back to basics, det gillar jag. Kan du inte berätta lite mer om styrkeövningarna – eller har jag missat dem nånstans på vägen? Behöver lite mer inspis för hemmaträningen, blir liksom inte av här mitt i kaoset …

    Gilla

Säg nåt!

