Tungrullande skäl att starta formtopp på en söndag

IMG_7458

Några av skälen till att jag valde att starta min #formtopp13 först på söndagen. En helg med fantastiskt mycket god mat och goda vänner och faktiskt också… god dryck. Eller ska jag säga formförstörande dryck. Beroende på tillfälle och inställning. Ni hajar. Bäst av allt som hamnade i munnen var dock tallriken ovan. Ganska exakt samma hopplock som senast jag var på Supper. Om i Stockholm: gå dit! Fantastisk mat. Grym service. Bra drinkar.

Det där med alkohol diskuteras i träningsbloggvärlden med jämna mellanrum. Det är inte så mycket att snacka om, tycker jag. Alkohol sabbar formen. Det är dåligt för kroppen. För psyket. För jaget. I alla fall mitt. Men i små mängder, ett till två glas, kan de flesta av oss hantera det ganska bra. Ska man formtoppa ska man nog låta bli, men i övrigt – ett val, en kompromiss man gör. Om man har lust. Och annars låter man bli.

5 reaktioner på ”Tungrullande skäl att starta formtopp på en söndag

  1. Läst ikapp nu på lunchen, du skriver så bra min vän!

    Intressant tanke om alkoholen, jag hinner precis tänka att jag fortfarande är kvar i det ”ungdomliga” att man ofta dricker lite för mycket, för att det ”bara är så” i kärlek och vänners umgänge.

    När jag inser att det faktiskt är extremt sällan det blir mer än två glas numera… Man prioriterar som sagt en pigg morgon! Nåja, vin är gott och precis därför tänker jag ha kvar det i min kostcirkel då och då, och kanske någon gång mer än två glas också om det väntar en vilodag efter – kroppen säger så väl när det inte är ok tycker jag. Kram!

    Gilla

  2. Precis som med allt annat så är vanans makt stark. Brukar man ta ett glas vin då och då … ja, då sitter det liksom i. Avstår man tillräckligt många gånger, så sätter sig det som en rutin också. Det är ju otorligt skönt att känna sig fräsch en lördagmorgon, gå upp hyfsat tidigt och få till ett bra träningspass innan lunch. Men det är ju inte alltid man lyckas …

    Gilla

    1. Helt, helt sant! Förlåt drack jag betydligt mer alkohol för… ja, jag bara gjorde det. Funderade inte så mycket. Nu är trötta helgmorgnar absoluta undantag, men jag kan ändå dricka ett par glas vin när jag har lust. Det är en flaska vin som förstör följande morgon, inte en skvätt av något gott. Tycker dessutom att det är oskönt att bli berusad numera. Respekterar dock att andra kan tycka annorlunda.

      Gilla

Säg nåt!

