Se mig! ropar rumpan

20130414-122120.jpg

Alltså hörrni.Vi måste prata om Kråkan. Eller ska vi kalla den Rumpan? Jag tror inte att det finns många här i världen som har fått en sådan villkorslös kärlek av mig, helt utan att ge något tillbaka. Som kråkan. Jag älskar att öva på kråkan. Hon är min favorit. Hon ger mig blåmärken på armarna och utsätter ibland min näsa för golvkrock i minst sju kilometer i timmen (hörde en gång att om man ramlar ner från en stol sker det i cirka sju kilometer i timmen. Mycket oklart i vilket sammanhang detta konstaterats). Jag lyckas aldrig bemästra henne. På tio månader har hon gett mig… det där. Rumpan.

Vad ska jag göra? Rumpan mot fötterna! säger ni. Jag vet! Hur då? Hur många youtube-filmer jag än ser, hur hungrigt jag än slukar och testar varenda guide jag stöter på. Resultatet: det här. Men jag har inte frågat er. Så, ni som faktiskt alltid är redo med råd: hur lär jag min rumpa att backa ut ur ljuset för en stund?

15 reaktioner på ”Se mig! ropar rumpan

  1. Jag är ju yogainstruktör så jag måste ju såklart komma med input här. Först och främst ska du föra ihop dina fötter, stortårna ska nudda varandra. Sen innan du lyfter ska du tänka på att det inte är rumpan som ska upp utan du som ska lyfta och tänk mer frammåt än uppåt. Och ett mycket vanligt nybörjarfel är just att man lyfter rumpan för högt, tittar rakt ner i golvet och alltså ramlar frammåt. Kråkan handlar egentligen inte så mycket om armstyrka utan det är core, så stärk din core (öva på maglåset) och du kommer kunna få ner rumpan, hålla kvar knäna högre mot armhålorna och dessutom få till raka armar. Kommentaren här ovan från C stämmer, man börjar ofta med Malasana (wide seated squat) och därefter går upp i Bakasana (kråkan). Här kan du sedan öva på en så kallad ”shoot back” alltså du skjuter bak benen från kråkan och hamnar i Chaturanga (enbart coresturka). En annan cool sequence är att gå från kråkan, landa huvudet på matten och gå upp i tripod headstand och sen tillbaka ner och avsluta med shoot back.

    Gilla

    1. Tack för tipsen, Petra! Numera ramlar jag faktiskt inte framåt längre, vilket jags er som ett steg i rätt riktning ;=) Det tar sig, liksom. Bara att öva vidare. Jag är dålig på att aktivera coren, men övar hela tiden. Tack! Jag har sett Rachel Brathen göra den där, och diverse youtubefilmer… sjukt coolt.

      Gilla

  2. Det ni pratar om du och C är två olika varianter. I Kråkan ska du komma med knäna så långt in mot armhålorna du kan. Du är på väg dit nu eftersom du har dina knän på överarmarna och det är där man hamnar när man övar så det är bra :) Som någon också skrivit att när du blir starkare kommer du också kunna sänka rumpan, det är övning som krävs! Aktivera innerlåren och tänk att de vill pressas samman. Du kan testa lyfta blicken lite till och också testa att låta dina stortår mötas när du lägger vikten framåt och lyfter. Prova och se hur det känns och gör de justeringar eller variationer som känns bra och utvecklar dig! Glöm heller inte att vara lugn och vila i det steget i positionen du är. Ju mer du accepterar och är trygg i det desto lättare tar du dig längre, djupare och dit du vill i positionen. Berätta gärna hur det kändes :)

    Gilla

    1. Tack snälla fröken, det du svarar är precis så jag har tolkat det genom all min research. Öva, öva, öva! Precis som jag redan gör och det har ju gett stora resultat hittills – även om det (ibland!) känns lite på nästan ett år. Om du förstår hur jag menar. Tusen tack för tips! Kommer läsa de här raderna igen.

      Gilla

  3. Hej!
    Jag är ny läsare här och tycker också mycket om yoga :-)

    Jag tror att du ska sätta knäna mer utanför armbågarna/överarmarna så att du kan öppna höften mer, som det ser ut nu har du knäna PÅ armbågarna/överarmarna. Jag tror du ska sikta mer mot att få insida lår mot armbågar/överarmar. Svårt att förklara, hoppas det är begripligt…
    Jag såg en youtubefilm där de började med att sitta ner på huk i ”grodan” med handflatorna pressade mot varandra framför bröstet och armbågarna pressade mot insida lår, det var utgångspositionen. Därefter flyttade hon helt enkelt ner händerna på golvet och lutade sig över – tadaaa, kråkan :-)

    Gilla

    1. Hej, C, välkommen ;=)

      Men är inte det två olika varianter, funderar jag då? Har förstått det så. Jag började med den du säger, sedan hittade jag varianten där knäna gå upp i armhålorna mer. Men alltså, jag är SÅ nybörjare. Det mest bara blir ;=) Tack så hemskt mycket för instruktionen, blir så glad att du tar dig tid!

      Gilla

      1. Japp! Väldigt ny:) Har ju kört yoga massor på Sats.. Men nu äntligen börjat med ‘riktig’ yoga om jag nu får säga så :) Yin och Anusara är de former jag vill utvecklas inom!

        Gilla

Säg nåt!

