För få insättningar på matkontot

20130129-171321.jpg
Hatar att prata om mat i kalorier. Men ibland är mätbarhet bra.

Just nu bubblar vårens träningsupplägg och fokus konstant i mitt huvud. Än så länge är det för oskarpt i kanterna för att jag ska försöka plocka fram det och tjuvkika. Det landar när det är redo.

Tills dess bäddar jag. Som genom att analysera mitt kostintag. Både ni och jag vet hur viktig maten är för resultat. Och inte bara för det, utan för att man ska orka med träningen och livet i stort också! Jag har därför börjat lägga in allt jag äter i appen Shape up club, precis som jag har gjort tidigare ibland.

Och precis som tidigare visar appen svart på vitt att jag äter för lite. Det är inte konstigt att jag ofta är så trött. Min fajt är att jag ofta blir tvärmätt ganska fort. Det i kombination med att jag är dålig på att fixa ordentliga mellisar till jobbet skapar så klart minus på kontot. För, lyckades jag peta i mig mellisar ungefär lika stora som en vanlig måltid skulle problemet vara löst. Eller hur?

Så. Det ska jag skärpa till. Slipa bort känslan av att vara slav under skalmanklockan bara för att kroppen vill ha käk var tredje timme. Känner ni igen er? När jag är noga med mellisarna mår jag visserligen bra, men känner mig som ett galet planeringsfreak med väskan full av matlådor. Men det är ju enda sättet att boosta kroppen. Eller hur?

Som jag skriver här ovan hatar jag verkligen att prata om mat i kalorier. Det är inte alls mitt syfte här! Genom att registrera i appen ser jag dock även skevheten mellan näringsämnen, och fördelen är att siffrorna gör maten mätbar. Samt att de stämmer med något jag känner – jag saknar den där sista sköna energin.

Så. Bomba mig med näringstäta, fräscha mellistips! Gärna såna som är enkla att förbereda.

Tack för att ni är så bra!

22 reaktioner på ”För få insättningar på matkontot

  1. Känner verkligen igen det där med ”mat och sov klocka”. Jag vet att jag äter för lite, i synnerhet för de dagar då jag tränar, men följer man rekomendationerna så känns det som om man skulle äta hela tiden. Mellanmål är jag urusel på eftersom jag ofta äter lunch rätt sent och därför kan hålla mig fram till middagen. En app som denna skulle verkligen göra nytta, då man skulle få svart på vitt, det man egentligen redan vet.

    Gilla

  2. Jag älskar keso, är nog lite beroende…keso med frukt och nötter.
    Kvarg eller grekisk yoghurt med valnötter, lite agavesirap om man är sjukt sötsugen och kokosflingor.
    Knäckemackor med kalkon och avokado.
    Det är mellisar jag älskar. :-)
    Mellis kl 15 är obligatorisk oavsett om det är på en vardag på jobbet eller på en ledig helg…hehe…

    Gilla

    1. Älskar och keso och kesella och låt sånt- hatar bara att släpa hem hela tiden. Det r ju liksom åt och därför har jag försökt hitta alternativ ett tag. Hittar dock inga lika bra! Förutom knäckt med avokado då – åh så gott det är.

      Gilla

  3. Jag gillar shape up appen väldigt mycket! Använde den i några veckor för att se hur det står till med mitt energiintag och jag lärde mig massor! Har sedan dess ökat på energiintaget rejält efter långpass och märkt att jag återhämtar mig betydligt snabbare. Ända som jag finner konstigt är att det är fullkomligt omöjligt för mig att äta så mycket kolhydrater som appen vill. Är det bara jag eller gäller det även alla andra?

    Gilla

    1. Du kan själv ställa in vilka nivåer du vill ha på näringsvärden. jag vill tex äta ca 2 g protein per kg kroppsvikt, i mitt fall ca 140 gr protein per dag. sedan har jag anpassat mängderna kolh och fett därefter. fett är 9 kcal per gram och kolh och protein 4,5 kcal per gram så det är lätt att räkna ut. Exempel: Ska du totalt ligga på 2000 kcal och vill äta 140 gram protein så är det 140×4,5= 630 kcal. Då har du 1370 kcal kvar att fördela mellan fett och kolh.. Vill du fördela det jämnt är det 685 kcal vilket innebär 76 g fett och 152 g kolh. Om man nu vill ha stenkoll.

      Gilla

      1. Tack för tipset! Jag visste att man kunde ändra på det, men hade ingen aning om till vad. Nu kan jag ju kopiera rakt av! Den lägger dessutom till alla ”borttränade” kalorier på kolhydrater, så det blir helt omöjligt att uppnå på träningsdagar. Tack!

        Gilla

  4. Har du möjlighet att lägga saker i kylen på jobbet? Ett skåp eller låda vid skrivbordet där du kan ha nödproviant? Då behöver man inte släpa lådor varje dag!

    I mitt skåp har jag: makrill i tomatsås, knäckebröd, finn crisp, valnötter, mandlar (proteinrika nötter ju!), torkade blåbär, rostade solrosfrön, några proteinbarer, proteinpulver grönt te. Kanske något mer som jag glömt… Tar en lunchrunda till affären och fyller på när det behövs! Jag har en proteinshaker som vattenflaska på skrivbordet och har jag väldigt bråttom, tex mellan möten, kan jag som nödlösning shaka ner lite pulver och klunka i mig. Komplettera med ett gäng mandlar och så är jag good to go.

    I kylskåpet har jag lite olika beroende på veckans feeling. Just nu några kokta ägg (i en plastburk), mager ost skuren i stänger (i en plastpåse), en avokado, en burk jordnötssmör och en burk keso. Bara att känna efter vad jag känner för och kombinera. Tex keso, torkade blåbär, solrosfrön. Eller knäcke med skivad avokado, keso och örtsalt. Eller ett kokt ägg och några valnötter. Eller oststänger, äpplebitar (fruktkorg finns på jobbet!) och jordnötssmör. Eller… Ja, du fattar. Missar jag lunch av någon anledning (glömt matlådan och hinner inte ut) så blir jag mätt på knäcke med makrill, nötter, någon frukt. Idag plockade jag med mig min ostpåse och hann knapra i mig mitt mellanmål medan jag väntade in övriga mötesdeltagare. Plastpåsen knölade jag ner i fickan :-)

    Får du inte i dig tillräckligt är ju fett ett bra sätt att öka energinivån. Kokosolja i kaffet har jag inte testat själv men visst dricker du det? En sked js eller en näve mandlar är lätt att få i sig.

    Gilla

    1. Glömde säga – färskvarorna plockar jag i regel med mig i bulk på måndagen så får de bo i kylskåpet under veckan. Ibland provianterar jag på affären vid jobbet. Tycker det räcker att bära på lunchlådan varje dag!

      Gilla

    2. Åh, tack fina Beata! Så himla bra tips. Och nu ska jag säga varför jag inte är smart som du och bunkrar på jobbet: för att jag är rädd att det ska bli som hemma, där jag småäter mest hela tiden bara för att det går. För att det finns så mycket att bli sugen på. Inte en sida hos mig själv som jag uppskattar…

      Men du har rätt, jag ska verkligen försöka bunkra och ha lite himla disciplin! Det skulle ju garanterat ge toppresultat,

      Tack för mycket inspirerande mattips också! KRAM!

      Gilla

  5. Jag tycker inte heller om att prata mat i kalorier men ibland är det bra att se över sitt intag för att se att det inte svänger för mycket åt något håll. Jag ville under hösten slippa vara planeringsfreak och inte äta så mycket efter klocka men de blev inte alls bra. Jag behöver mina rutiner och tätare måltider för att må bra. Får man dessutom rutin på det och det mest går av sig självt så blir det inte en big deal. Det blir ju vad man gör det till. Sakta men säkert har jag börjat komma in i mellisrutinerna igen och jag mår bättre :) och med tiden har jag märkt att det liksom bara går av sig självt. Både planerandet och ätandet.

    Mina favvormellisar just nu är: kvarg med bär/keso med bär/morot, ägg och mandel/ en sked jordnötssmör, några äppelskivor och kanske lite ost/ avokado och lite ost, Jag tänker inte alltför mycket men ser till att mellis inte enbart består av kolhydrat/frukt. Då åker jag bara berg- och dalbana i blodsockret och sötsuget slår till som snedtändning på röka. Frukt är helt okej, men jag försöker äta något med protein till också. Det blir bättre för kroppen :)

    Gilla

  6. Smart. Jag håller med, det är bar att ha koll på att man får i sig tillräckligt, men det där med att räkna kalorier ska man verkligen inte hänga upp sig på.

    Havregrynsgröt med jordnötssmör och bär. Och nån sorts dryck i form av mjölk eller substitut till. Gryn och jordnötssmör är ju lätt att ha på jobbet. Har man sedan kyl och frys har de andra ingredienserna också någonstans att bo. Tar ju bara två minuter i micron, i med en klick jordnötssmör och gegga runt. Klart!

    Gilla

    1. Älskar gröt! Blir dock alltid hungrig efter cirka en sekund igen… Ja, även om jag petar i nötter! Sjukt konstigt. Fast jag kanske borde ÖSA i ett större gäng istället? Hmm. För du har rätt, det är galet bra och enkel mat. Tack!

      Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s