Recept: Raw chia-lakrits-hallonpaj (förbered er på beroende)

DSC_1698
Så nyttigt och så gott!

Okej hörrni. Den här pajen är sååå enkel. Och så god att ni troligen kommer att vilka behålla den för er själva när ni väl har smakat. Det enda man behöver tänka på är viss framförhållning eftersom den innehåller chia. De vill gärna svälla ett tag. Receptet har jag snott och modifierat från Love Raw. Min (lite mindre) variant såg ut så här: Enkelt raw chia-lakrits-hallonpaj, 3-4 portioner (dubbla för vanlig pajstorlek!) Pajdeg

  • 4-6 STYCKEN (skrev fel här först, tack Malena!) dadlar
  • 1,5 dl Nötter (jag använde valnöt, pekan är bättre men det har jag inte hemma)
  • 1 krm äkta vaniljpulver
  • 1 nypa himalayasalt

Blötlägg dadlarna en liten stund (fem minuter minst). Mixa nötterna till ett mjöl och tillsätt kryddorna. Mixa sedan ner typ 4 dadlar och kolla av konsistensen. Är jättesvårt att ange ett exakt antal tycker jag, min deg blir ofta för blöt när jag följer recept. Då får man mixa i mer nötter, men det enklaste är att göra tvärtom, tycker jag. Utgå från torrt och tillsätta dadlar efter tycke, alltså. Tryck ut i en liten pajform, min var cirka 10 cm i diameter. Fyllning

  • 3 dl hallon
  • 2 tsk ljus Agavenektar
  • 2 msk chiafrön
  • 1 krm äkta Vanilj
  • 1 tsk lakritspulver

Love Raw använde banan i sin, men jag var ute efter ren hallon- och lakritssmak så jag lade till mer hallon istället. Funkade utmärkt! Mixa alltihop och kyl i minst en halvtimme eller över natten. Bred sedan ut fyllningen över pajdegen och toppa om du vill. Ät och njut av att något så nyttigt kan vara så fantastiskt gott.

24 reaktioner på ”Recept: Raw chia-lakrits-hallonpaj (förbered er på beroende)

    1. Njä, jag tror inte att du kan byta ut dem mot varandra. Dels tror jag att chian blir betydligt mer geléaktig och i allmänhet har jag förstått att den är betydligt mer närings- och energirik. Men kör med bara bär vet jag! Det går så klart utmärkt.

      Gilla

      1. Nu har jag testat. Jag är helt mållös! HELT otroligt god! <3 Lakritssmaken som inte kändes så mycket när jag mixade ihop hallonen kom verkligen fram efter ett par timmar i kylen. Det här är bland det godaste jag ätit! Tack för tipset, är i rawfood heaven!

        Gilla

    1. Smakar egentligen typ ingenting, men får en puddinglik konsistens. Smaken tillsätter du själv genom till exempel bär eller kryddor som du mixar chian med. Eller så strör du bara fröna över gröt/sallad/smoothie för att få i dog nyttigheterna!

      Gilla

Säg nåt!

