Efterlyser tips på hur ni tar med er vätska vid långlöpning

Som så många gånger förr skulle jag vilja be er om råd och tips. Nästa vecka ska jag springa 21 kilometer enligt mitt schema och det vore fint att kunna ha med mig någon typ av vätska och energi.

Hur gör ni? Ryggsäck, bälte, andra former av väskor? Jag är helt öppen för idéer. Helst sådana som passar bra när tempen är hög (tänker mig att rygga kan bli väldigt varmt?).

Jag hade tidigare en miniflaska som fästes på armen, vilket var både oergonomiskt och för lite. Vill kunna ha med mig en halvliter i alla fall.

Vad funkar för dig?

Nakenlöpning

DSCN2175
God morgon!

I dag har jag klivit upp lite tidigare (!) än vanligt för att springa mina intervaller innan vi får besök. Den här gången är det mina föräldrar som kommer och överraskar – de hade köpt en present till mig och kom på att det skulle vara roligt att leverera den direkt till Öland. Världens bästa idé!

Så, tusingar, frukost, föräldrar. Det är allt jag vet om den här dagen. Jo, jag vet också att jag skippar linnet och springer i min sport-bh. En krejsi liten grej jag länge velat testa men inte riktigt vågat. Är det verkligen socialt korrekt? Kommer någon bli arg? Stannar bilisterna för att tala om att det är opassande att blotta magen?

Hur som helst: jag testade pga överhettning igår och vet ni, det var ungefär det skönaste jag har gjort. Undrar om jag någonsin ska springa i linne igen.

Tränar du i dag?

Att kicka en måndag på bästa sätt

20140721-104337-38617588.jpg
20140721-104401-38641109.jpg
Den här veckan kunde knappast ha börjat bättre. Vaknade, drog undan mörkläggningsgardinerna (alla vettiga hotell har mörkläggningsgardiner!), tittade ut mot Skrea strand som var tom. Tom! Inte ett tillfälle jag missar – bikini på och hopp i havet!

Så är jag uppvuxen. Med att kunna hoppa rakt i sjön om somrarna. Kan sakna det på Öland ibland, men uppskattar lyxen desto mer när den ges. För lyx, det är det.

Frukosten här är toppen, fräsch och snygg. Maten är också bra – igår hummer, champagne och smultronsorbet. Dessutom gulligaste servitrisen som varnade mig för att hummern var liten och att jag kanske inte skulle bli mätt. Gissa om jag uppskattar såna tips! Eftersom jag inte har styrketränat på evigheter är det där dock inget bekymmer. Min aptit är otroligt mycket mindre. Åh vad jag längtar till gymmet ibland ska ni veta! Men substitutet hav, skaldjur och champagne funkar det med.

I dag badar vi lite till innan vi åker tillbaka till ön igen. Vilket fantastiskt väder det är i år!

Hur inleder du din vecka?
20140721-104425-38665983.jpg
20140721-104521-38721482.jpg

Det är nu jag fattar alltihop

20140719-182527-66327677.jpg
20140719-181204-65524440.jpg
Jag älskar allt med sommaren. Friheten, ledigheten, att svettas. Att kunna cykla överallt utan att fundera på saken. Att gå barfota. Att bli ljus i håret och mörk i hyn. Att andra ser mig i ögonen och ler istället för att gömma sig bakom huvor och sjalar. Att jag orkar titta, le, dra ett skämt tillbaka.

Jag älskar sommaren för att den alltid ger hopp om hösten, känslan av att börja en ny årskurs, kanske i en ny klass. Att få börja om, välja om, bli nån annan om jag vill eller bara finslipa den jag redan är.

Jag älskar att sommaren är tiden då jag verkar bli bättre, eller åtminstone hinner märka att jag har blivit det. Det är då jag fattar hur frisk och stark och smart jag faktiskt är (trots att jag alltid förlorar på TP, vad drygt det är!).

Jag älskar att alla frukter blir så söta och smaken av salt hav i min mun. Att hänga med de jag valt att leva med hela dagarna, istället för att komma hem seg som kola när det är kväll.

Här ovan ser du kvällens utsikt från vårt rum på Falkenbergs strandbad. Vi suger ut det allra saltaste av den här fantastiska sommaren i kväll!

Gillar du sommaren? Jag vet att det är lite trendy att säga precis tvärtom ;-)

Mot Skrea strand

DSCN2161

Härligt nog fick jag inga känningar alls i mina ben efter senaste långpasset. Det tar jag som ett kvitto på att återhämtningen har lyckats – och att det inte slet mer än nödvändigt. Tolv av kilometerna var på asfalt, jag vet inte riktigt hur jag ska komma ifrån det där. Vill springa mer terräng, men vägar är lättare att hitta. Hemma blir det bättre, men fortfarande rätt många hårda steg.

Kanske hittar jag nån trevlig stig på västkusten? Dit åker vi i dag. Bara för ett par nätter förvisso, men det ska ändå bli fint att återse vårt favorithotell på Skrea strand.

Lite så här såg det ut när vi var där för två år sedan:

IMG_3561
IMG_3570.JPG
IMG_3581

…ser ut som en vinresa ;=)

Vad gör du i dag?

Träningsglädje talks om den självvalda ensamheten

20140718-115201-42721224.jpg
Genom åren har jag skrivit mycket om hur det är att vara introvert, och kanske framför allt om hur det är att vara introvert men tolkas som extrovert.

Under gårdagens löprunda dök podden som säger exakt allt jag vill ha sagt upp i mina öron. Sara gör det igen, sätter välformulerat tungan på hur det kan vara om en trivs allra bäst i eget sällskap.

Ni är många som känner lika har jag förstått – lyssna på Träningsglädje talks om ensamhet!

Att behålla energin under långpass

IMG_0104

Hurra för mig som rev av årets andra långpass i dag! Sexton kilometer med solen i ansiktet och stranden som uppladdning. Njöt enormt av känslan, ni vet – att det här är en prestation, något att komma ihåg tyngre dagar. Att jag kan. För vana långlöpare är det säkert inte så, men för mig är alla långa pass minnesvärda. Jag ägnade många år åt att harva på milen.

Och jo, det känns lite nu. Att kroppen inte är van. Trots att det gick långsamt är benen tunga och jag misstänker att känslan hänger i i morgon.

Hade lagt ut en flaska juice längs med vägen och den blev nog nödvändig – så skönt det var att få  en energiskjuts fram mot slutet! Och vätska. Åh, vätska!

När det kommer till att springa långt (och särskilt i värme) är det viktigast för mig att se till att jag har en bra vätskebalans redan under dagen. Att jag har druckit lagom. Inte urlakat mig, inte blivit torr där inuti. När jag tränade inför halvmaran 2012 var det stekhett ute mest jämt så jag brukade ha med en liten vattenflaska och en påse russin att peta in efter dryga timmen.

Jag har aldrig funderat så mycket på energi, att äta, eftersom jag aldrig har sprungit längre än två timmar och då tror jag inte att det är något måste. Men om en vill och det funkar kan det säkert vara bra. Det gäller förstås att hitta något som inte tynger ner, blir obehagligt i magen eller vill upp igen. För den här korta rundan kändes juice alldeles perfekt – då fick jag både vätska och energi i koncentration.

Energi fortsätter jag att ägna mig åt nu: fick en redig portion pyttipanna när jag kom hem och sedan fyllde jag på med Yollibox kokosglass. Mmm vad god den är.

Hur tänker du när det gäller energi på långpass?

DSCN2166